Gata disidența! Ce înseamnă instalarea unui guvern PNL pentru Cluj
De luni, Clujul nu mai este un oraș disident. Primarul Emil Boc este coleg de partid cu premierul Ludovic Orban, iar asta înseamnă că va exista mai multă deschidere de la Palatul Victoria pentru nevoile orașului.
După mult timp, Clujul are un ministru: Adrian Oros, cadru didactic la USAMV și deputat PNL, deține portofoliul Agriculturii.
De altfel, schimbarea de guvern a modificat și discursul primarului. Invitat, miercuri dimineața, la Realitatea FM Cluj, Boc s-a comportat ca un adevărat reprezentant al guvernului în teritoriu: “voi monitoriza personal legătura DN1 cu Autostrada Transilvania, pe la Tureni și continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, pentru că nu este normal să se sisteze finanțarea unui proiect atât de important pentru România”.
Ce înseamnă însă concret instalarea unui guvern PNL. Ministrul Fondurilor Europene este Marcel Boloș, fostul director al Agenției de Dezvoltare Regională Nord-Vest. Orădeanul cunoaște în detaliu proiectele pentru care Clujul solicită fonduri europene și este văzut ca un sprijin important pentru demersurile orașului.
Municipalitatea a solicitat o supracontractare de 200% pentru proiectele depuse în exercițiul financiar 2014-2020 al Comisiei Europene, dorind să beneficieze de fonduri pe care alte regiuni nu le-au folosit. S-a lovit de refuzul vechilor guvernanți. Cu Boloș în fotoliul de ministru, Clujul se poate gândi din nou la cele aproximativ 45 de milioane de euro pe care le dorea în perspectiva punerii în operă a două proiecte majore.
1. Revitalizarea malurilor Someșului – proiect estimat la peste 35 de milioane de euro.
Planul cuprinde, printre altele, amenajarea de patru noi poduri pietonale și de biciclete, mobilier urban, iluminat public, dotări de agrement, recreere și sport, plantări de arbori, dar și modernizarea spațiilor publice. Parcarea din fața Sălii Sporturilor “Horia Demian” urmează să fie desființată.
2. Modernizarea Bulevardului 21 Decembrie – proiect estimat la peste 9 milioane de euro.
Proiectul prevede extinderea spațiului pietonal, lărgirea benzilor dedicate pentru transportul în comun de la 3 la 4,5 metri, modernizarea iluminatului public cu tehnologie LED, amplasarea de mobilier urban modern și plantarea a peste 200 de arbori. Va fi implementat și un sistem inteligent de management al traficului, care va permite numărarea mașinilor, a bicicletelor și a pietonilor, dar și identificarea mașinilor care trec pe roșu sau intră pe banda dedicată transportului în comun.
De asemenea, Clujul poate spera la trecerea unui teren aflat în cartierul Borhanci din domeniul statului în cel al municipiului. Parcela administrată acum de USAMV ar urma să fie folosită pentru lărgirea străzii Borhanci și realizarea unui sens giratoriu la intersecția cu străzile Romul Ladea și Fagului.
În plus, dacă în 2018 a pierdut 16 milioane de euro, iar pentru 2019 se estimează că va pierde 20, Primăria clujeană va trebui să găsească modalitatea, cu Orban la Palatul Victoria, să nu se plângă de sume neîncasate în 2020.