FOTO. E chiar frumos, prieteni! S-au aprins luminile pe malul Someșului
Proiectul de revitalizare a malurilor Someșului se apropie, un pic prea încet, dar se apropie, de finalizare. În Grigorescu, pe malul stâng al râului, au fost instalate corpurile de iluminat. Sunt încă “în țiplă”, dar sunt la locul lor și au fost aprinse. Ca un demo, așa.
Media9 și-a mai spus părerea despre lipsa de cumpătare privind energia electrică. Toată planeta face economii, noi avem proiect de iluminat arhitectural. Nu e urât, dar nu era momentul. Pe de altă parte, trebuie spus că malul Someșului arată excepțional cu corpurile de iluminat pornite. Sunt și discrete, de-a dreptul romantice. Dau o notă elegantă locului, aproape ca de faleză de mare. Ceva similar am văzut de exemplu la Limassol, doar că acolo arborii din parcul de pe faleză erau palmieri. 🙂
Suntem o redacție modernă, în care unii cred și scriu că lucrurile vor ieși bine pe malul Someșului, iar alții, că vor arăta prost. Eu sunt acea parte a redacției Media9 care vă spune că, la urmă, vom fi încântați. Și că spațiul acesta de lângă Someș își va găsi multe întrebuințări pentru multe categorii de public. Că sunt blocurile de piatră, știu critica. O să vedeți că o să vă placă mai mult pe piatră decât în noroi până la glezne.
Lucrările care au fost prevăzute în cadrul proiectului:
Malul stâng
- introducerea unei piste pentru biciclete adiacent străzii 1 Decembrie 1918, în poziția actualului trotuar. Pista va avea dublu sens și o lățime de 3 metri, fiind separată față de trotuar și față de carosabil prin fâșii plantate;
- realizarea unui nou trotuar, paralel cu pista pentru biciclete și separat față de aceasta printr-o fâșie plantată;
- deplasarea pietonilor, atât pe direcția albiei, cât și perpendicular pe aceasta se va face prin intermediul aleilor propuse, care corespund noii terasări a malului și care asigură accesul la dotările de agrement de pe diferitele ”paliere” ale parcului. Vor fi realizate două alei pietonale paralele cu albia și șase alei perpendiculare, de acces spre Someș și de legătură între aleile principale;
- reabilitarea traseului pietonal de mal, care asigură continuitatea circulației de tranzit și de legătură majoră cu tronsoanele învecinate, refacerea pavajului și a parapetului de protecție spre apă;
- realizarea unui podeț pietonal și ciclistic peste Someș. Capetele podețului se află la intrarea în zona Parcului ”Plaja Grigorescu” dinspre str. 1 Decembrie 1918, respectiv în zona Parcului Rozelor;
- introducerea unei traversări pietonale nesemaforizate în zona sensului giratoriu la intersecția străzilor 1 Decembrie și Mirăslău;
- relocarea traversării pietonale semaforizate pe strada 1 Decembrie 1918 (zona Heinrich Heine), în vederea îmbunătățirii accesului în zona de agrement;
- relocarea traversării pietonale nesemaforizate pe strada 1 Decembrie 1918 (zona Petuniei), în vederea îmbunătățirii accesului în zona de agrement;
- amplasarea de rasteluri pentru parcarea bicicletelor și de stații de încărcare pentru biciclete și trotinete electrice;
- refacerea și completarea plantațiilor de aliniament existente la strada 1 Decembrie 1918;
- modernizarea și reconfigurarea terenurilor de sport existente;
- modernizarea și reconfigurarea locului de joacă existent;
- pregătirea amplasării ulterioare a trei pavilioane/chioșcuri multifuncționale cu funcțiuni de alimentație publică, adiacent aleilor pietonale din zonă, prin realizarea fundației și a racordurilor la utilități;
- pregătirea amplasamentului pentru amplasarea a trei pavilioane/ chioșcuri multifuncționale/ de alimentație publică;
- prelungirea aleilor pietonale spre albia râului, sub forma a două platforme de belvedere, în vederea facilitarea accesului pietonal la apă.
Pe malul drept:
- resistematizarea verticală a zonei cuprinse între Parcul Rozelor și Someș, în vederea eliminării obstacolelor și a asigurării accesului la râu și la zonele verzi aferente pentru toate categoriile de utilizatori;
- amenajarea unui scuar pietonal la capătul pasarelei pietonale propuse;
- desființarea împrejmurii Parcului Rozelor spre Someș;
- asigurarea continuității traseului pietonal prin prelungirea acestuia spre vest, în zona de contact între parc și Someș;
- reabilitarea traseului pietonal de mal, care asigură continuitatea circulației de tranzit și de legătură majoră cu tronsoanele învecinate, refacerea pavajului și a parapetului de protecție spre apă;