Februarie a trecut, trenul metropolitan nu a sosit. De ce Emil Boc este un manager ineficient
Primarul Clujului, Emil Boc, a anunțat două lucruri la ultima sa conferință de presă, ambele pentru februarie 2024: studiul de fezabilitate pentru metrou și un raport al fondurilor europene atrase de Cluj în exercițiul financiar 2014-2020 (+3) al Comisiei Europene. Februarie a trecut, niciuna dintre cele două lucruri promise nu s-a întâmplat.
În ceea ce privește trenul metropolitan, februarie era amânarea față de termeul inițial anunțat, decembrie 2023. Ar urma să îl avem abia în iunie.
Paranteză. Prin 2016, un ascultator de la Realitatea FM, care s-a recomandat Daniel, l-a întrebat telefonic într-o emisiune pe primarul Emil Boc de ce nu folosim calea ferată pentru transportul metropolitan. Primarul s-a arătat deranjat și a spus ceva gen “hai… să trecem la lucruri serioase”. Ulterior, în 2017, l-am chestionat într-o altă emisiune pe arhitectul Șerban Țigănaș dacă s-ar putea utiliza calea ferată, iar răspunsul a fost “dacă eram în Olanda, funcționa deja”. Ca urmare, am solicitat CFR o părere despre posibilitatea realizării liniei de tren metropolitane, dar și despre o stație intermodală la aeroport. Am primit răspunsul în 6 iunie 2017, l-am publicat, iar viceprimarul Dan Tarcea m-a rugat să îi trimit mailul celor de la CFR, să îl vadă. Îl atașez. De atunci tot bâjbâim.
„O condiţie de bază pentru continuarea dezvoltării economice în zona metropolitană Cluj -Napoca este asigurarea accesibilităţii în zona parcurilor industriale şi dincolo de limitele municipiului Cluj-Napoca, prin dezvoltarea/modernizarea/combinarea infrastructurii de acces rutier, feroviar, aerian. Pentru legăturile funcţionale între zonele industriale din zona metropolitană şi dezvoltarea intermodalităţii de transport (feroviar, auto, aerian), din punctul de vedere al căii ferate s-au identificat următoarele posibilităţi:
– legătură feroviară cu trenuri expres, între cele 2 parcuri industriale Tetarom 1 –Baciu şi Tetarom 3 – Jucu;
– legătură directă pentru publicul călător între Aeroportul Internaţional Cluj Napoca şi staţia CF Cluj Napoca Est.
Raportat la situaţia existentă a infrastructurii feroviare de pe raza SRCF Cluj, pentru realizarea acestor obiective sunt necesare următoarele lucrări:
– distanţa pe calea ferată între cele 2 parcuri industriale este deservită de un număr de 5 staţii CF, respectiv Baciu, Cluj Napoca, Cluj Napoca Est, Apahida, Jucu; (staţia CF Apahida este nod feroviar a liniilor magistrale 300 şi 400), însă funcţie de solicitările operatorilor economici din zonă se pot înfiinţa PO (puncte de oprire) sau halte CF dotate cu peroane acoperite, iluminat public;
– cu excepţia staţiei CF Cluj Napoca toate staţiile mai sus enumerate necesită o serie de lucrări de reparaţii/amenajări/modernizări pentru optimizarea confortului;
– asigurarea accesului pentru publicul călător între Aeroportul Internaţional Cluj Napoca şi cea mai apropiată staţie CF prin construcţia unei pasarele acoperite, eventual dotată cu scări rulante şi benzi transportoare (soluţie coroborată cu proiectul deja iniţiat de autorităţile Judeţului Cluj privind ,,Dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri si marfa la Aeroportul International Cluj- Napoca”).
Realizarea acestor obiective este condiţionată de colaborarea în parteneriat cu autorităţile administraţiei locale şi judeţene şi nu va fi posibilă fără susţinerea subvenţiei de la bugetul de stat şi sprijinul financiar cu fonduri ale U.E.
Pentru realizarea unui drum de-a lungul căii ferate, în zonele unde investiţiile proiectate intră în incidenta OUG 12/1998, privind zona de siguranţă şi zona de protectie, este necesar avizul CNCF CFR SA şi acordul Ministerului Transporturilor (conform Ordinului M.T. nr. 158/1996) pentru documentatiile tehnico-economice ale investiţiilor sau pentru documentaţiile tehnice de sistematizare pentru terti.
Menţionăm că pe ruta Cluj Napoca – Cluj Napoca Est (aeroport) trenurile pot circula cu viteza maximă de 120 km/h.”
Suntem în 2024 și primarul Emil Boc vorbește despre importanța transportului feroviar, mai ecologic decât cel aerian și decât cel rutier, dar totul avansează cu viteza melcului. Poți avea chiar iluzia că de fapt merge înapoi. Astăzi încă nu avem un studiu de fezabilitate și lăsați demersurile, întrebați-vă când vom avea trenurile și sistemul pus la punct.
Boc este un politician excelent, dar un manager extrem de slab, total ineficient. Proiectele merg lent, iar unul dintre motive este că nu știe să impună disciplină subordonaților săi. Nu a dat pe nimeni afară în 20 de ani, mai ceartă angajați, dar a doua zi îi invită la cafea, ca să nu le piardă votul. În acest caz, studiul de fezabilitate este realizat de o companie privată, dar tot există pârghii de a-i pune la treabă.
Problema trenului metropolitan a fost sesizată și de consilierul local Călin Groza. “În urma interpelării pe care am adresat-o primarului Emil Boc în ședința de Consiliu local am aflat că studiul este din nou este întârziat, cel puțin până în luna iunie. Interpelarea adresată primarului Emil Boc evidențiază nu doar întârzierea, dar și provocările structurale și financiare care încă stau în calea realizării Trenului metropolitan. Ghidul de finanțare prevede că proiectele trebuie depuse în parteneriat municipiu reședință-CFR SA și este obligatorie prezentarea unui studiu de fezabilitate integrat, cu includerea și a lucrărilor care nu sunt eligibile. Până acum, la Cluj, parteneriatul cu CFR nu a funcționat chiar bine, să ne amintim doar de disputa cu privire la numărul de sensuri de cale ferată pe tronsonul Gară-Apahida”, a transmis Groza.
Dacă eram în Olanda, aveam deja trenul metropolitan. Dar pentru că suntem la Cluj, nu îl vom acea nici în 2030.