Explicații despre noua lege a educației: apar evaluări noi, se schimbă bacalaureatul, copilul va fi urmărit de portofoliul educațional
Proiectul legii educației se află în dezbatere publică, timp de o lună, iar PNL și-a asumat acest proiect, care derivă din raportul “România educată”. Cele mai importante schimbări au fost explicate astăzi de Marinela Marc, inspector școlar general al județului Cluj, la sediul PNL.
Media9 vă prezintă cele mai interesante dintre schimbările propuse. Săptămâna aceasta în județ vor avea loc întâlniri cu elevi, profesori, manageri, părinți, ONG-uri, primari.
APAR LICEELE PROFESIONALE
Vor exista trei categorii de licee: teoretice, vocaționale și profesionale. Ultimul înlocuiește liceele tehnologice și colegiile tehnice. Vor fi două trasee, unul de trei ani, care se va solda cu o diplomă profesională ce va permite inserarea pe piața muncii, altul de patru ani, care se va finaliza cu un examen de bacalaureat.
SE INTRODUC EVALUĂRI NOI
Pe lângă evaluările actuale, la finalul claselor a doua, a patra și a șasea, plus examenul de capacitate de la clasa a opta, apar trei evaluări noi. Acestea se vor face la finalul grupei mari din grădiniță (evaluări cognitive, emoționale, sociale, prin care educatorul împreună cu părinții verifică dacă s-a ajuns la un nivel corespunzător de dezvoltare a copilului), a clasei întâi și a doua, după metodologii care urmează să fie stabilite de minister.
PORTOFOLIU EDUCAȚIONAL
Apare termenul “portofoliu educațional”. Este vorba despre toate diplomele, cursurile, certificate dobândite în unități de educație non-formale, fie că vorbim despre voluntariat, antreprenoriat, mediu sau sport. Acest portofoliu devine oficial, îl va urmări pe copil și va fi luat în considerare la admiteri.
ȘCOALA ÎN SPITAL
Va apărea concepul de școală în spital. Copiii cu boli cronice, cu diverse afecțiuni și care au nevoie de spitalizare pe o perioadă mai îndelugată vor fi școlarizați chiar în spitale, individual sau pe grupe. Programul va funcționa sub umbrela universităților de medicină și farmacie, în colaborare cu direcțiile de învățământ preuniversitar.
EVALUARE + ADMITERE
Pe lângă capacitate, colegiile naționale vor putea organiza examene de admitere în clasa a noua. Locurile neocupate se vor completa în baza rezultatelor de la capacitate, prin repartizare computerizată.
SE SCHIMBĂ BACALAUREATUL
Noul bacalaureat ar urma să cuprindă o probă comună scrisă pentru o serie întreagă de materii: limba și literatură română, matematică, științe, istorie, geografie, științe socio-umane, “Va fi probabil un examen unic, sub formă de grilă”, a spus Marinela Marc. Apoi, se vor susține probe la două limbi străine și de competențe digitale, în urma cărora se vor obține atestate. Apoi, minoritățile vor susține un examen din limba maternă. Apare și o probă specifică profilului, care va genera un certificat de atestare a competențelor profesionale, însă acesta este un examen facultativ.
ISJ DEVINE DJIP
Proiectul prevede reorganizarea inspectoratelor școlare județene, care vor fi comasate cu centrele de resurse și asistență educațională. Noul organism se va numi Direcția județeană de învățământ preuniversitar.