Expert clujean în social media, despre ascensiunea extremistului Călin Georgescu: „Cei care l-au votat nu știu neapărat ce înseamnă comunismul”
Clujeanul Dragoș Stanca, specialist în social-media, a explicat într-o emisiune radio, cum a reușit candidatul Călin Georgescu să câștige primul tur al alegerilor prezidențiale, în special datorită rețelei Tik Tok. Călin Georgescu a ieșit pe primul loc, cu 2,1 milioane de voturi (22,9%), devansându-i pe Elena Lasconi (19,18%) și Marcel Ciolacu (19,15%).
Călin Georgescu era un ilustru necunoscut pentru foarte mulți români până în urmă cu 2-3 luni, dar s-a viralizat pe rețeaua Tik Tok în ultimele 3 săptămâni, iar cu mesajele postate în această perioadă a mobilizat peste 2 milioane de persoane să-l voteze.
Dragoș Stanca a fost printre puținii speakeri din țară care a avertizat, încă de săptămâna trecută, de ascensiunea neașteptată, dar și periculoasă a candidatului independent Călin Georgescu. A vorbit despre asta într-o emisiune la Morning Glory, realizată de Răzvan Exarhu.
„Am avertizat de doi ani de pericolul pe care îl avem, dar nu-l vedem, în zona asta de fragmentare excesivă de consum media și de algoritmizare a discursurilor extreme mai ales în platforma Tik Tok. Trendurile despre care am vorbit sunt clare: cei sub 45 de ani nu mai consumă media tradițională deloc; petrec între 4 și 7 ore în digital mai ales în zona Tik Tok, care este probabil cel mai adictiv algoritm inventat de om până acum.
În România sunt 7,8 milioane de utilizatori Tik Tok, din care 6,3 milioane au drept de vot. Și foarte important, cam 90% din consumatorii Tik Tok sunt ‘consumatori în liniște‘, doar consumă conținut. Fac scrolling și consumă conținutul pe care algoritmul îl dă.
Dacă ne referim la profilul domnului Călin Georgescu, este un personaj virtual ideal. Are față de președinte, are prestanță, cum zicem noi la Deva, vorbește hotărât, e prezidențiabil din punctul de vedere al ambalajului. Forma fără fond îl caracterizează, având în vedere că în 2022, a venit cu un filmuleț care prin modelul Putin face baie la bustul gol într-un lac înghețat, care s-a dovedit că a fost un lac termal, și nu din bătrâna și minunata Austrie.
Găsiți materialul (pe net – n.r.) (…)
Mă așteptam ca domnul Georgescu să ia peste 10%, dar surpriza a fost mult mai mare decât am intuit. El ridică suspiciunea rezonabilă a unor actori care au investit în domnul Georgescu în liniște. Din nefericire, platformele globale permit asta. (…) Toată lumea s-a întrebat: dar cum a reușit domnul Georgescu să obțină milioane de voturi, având în vedere că Tik Tok are sute de mii de follweri?
Explicația este că reach-urile clipurilor cu domnul Georgescu din social-media, nu neapărat publicate de dumnealui, pot fi o armată întreagă (în spatele său – n.r.), și că a fost invitat la Pro Tv sau la Digi24, să zicem, acel clip poate fi transformat într-un clip viral folosind tehnici de advertising. Adică se cumpără acea audiență, sau prin alte metode.
De exemplu, domnul Georgescu, sau fanii lui, că nu sunt toți trolli, au folosit foarte mult live-ul, sondaje… În ultimele săptămâni am văzut pe Tik Tok pariuri despre cine va câștiga. Se dădeau diverse premii, și tot timpul domnul Georgescu era pe locul unu, locul unu. Părea că e totul era mimat! Da, și se pare că există și mulți ‘boți’ care au susținut această candidatură.
Ce sunt ‘boții’
Boții sunt programe software care îndeplinesc sarcini. Ei pot naviga pe pagini web, pot completa formulare, trimite mesaje și strânge informații. În cazul unei campanii de promovare pe Tik Tok, boții pot fi utilizați pentru a crește rapid audiența, dar și pentru a extinde prezența pe platformă. Ei pot lăsa comentarii și pot distribui postări. Acești boți pot simula activitatea umană, influența discuțiile de pe platformele de social media și genera conținut în favoarea unei persoane sau în detrimentul unui partid sau candidat. Boții mai pot interacționa cu utilizatorii rețelelor sociale și pot răspândi extrem de rapid informații false.
Acuma, eu cred că suntem în fața unei situații de genul „democracy hacking”(democrație acaparată – n.r.)”, a explicat Dragoș Stanca.
„E clar că avem de îmbunătățit totul, adică sistemele de sondare a opiniei publice, despre care se vorbește atât de mult și am tot vorbit că nu e în regulă să fie folosite în lupta electorală. Iată, acum, toată industria de research din România practic este pusă într-o situație absolut ridicolă. Nu poți să mai crezi în niciun fel de exit-poll sau într-un sondaj, pentru că au fost total rupte de realitate. De ce? Fiindcă aceste instrumente nu sunt calibrate pentru noua realitate, pentru modul în care se consumă acum media, pentru fragmentarea audienței și pentru algoritmizarea discursului extrem, care, din nou, se duce foarte, foarte viral”, a argumentat Dragoș Stanca.
El a mai spus că aceste platforme, inclusiv Tik Tok, sunt gândite pentru comerțul online, nu pentru informare, ci pentru a maximiza vizibilitatea produselor către audiențele dispuse să le cumpere.
DECLARAȚIE
„Domnul Călin Georgescu este un produs ideal din acest punct de vedere. Sigur că nu e o marfă, dar ideile și imaginea personală, un brand personal, se promovează exact la fel cum se promovează un brand comercial”.
Dragoș Stanca, expert în social-media
El a mai spus că cei care l-au votat nu știu neapărat ce înseamnă comunismul.
„Călin Georgescu este Ion Iliescu generației Tik Tok”
Dragoș Stanca a mai spus că Georgescu promite o Românie idilică, în care statul are grijă de cetățenii lui și mai ales de aspectul alimentar, o țară care cumva are o misiune.
„Oamenii în social media au nevoie și de o poveste. Politicieni noștri tradiționali au devenit foarte tranzacționali. Vorbesc doar de pensii, de salarii, de taxe, de inflație. Nu vorbesc, nu vând vise. Și Mișcarea Legionară avea o poveste foarte, foarte tentantă, care a avut un succes maxim în anii ’30 – ’40. Domnul Georgescu face același lucru acum, folosește aceste cuvinte pompoase, pentru că oamenii așa au citit în povești, că marii conducători vorbesc așa într-un fel, fiecare frază este îmbrăcată în cuvinte pompoase. Tot timpul se vinde un vis”, a explicat Dragoș Stanca.
„Toate aceste elemente, modul în care domnul Georgescu arată, vorbește, dar și muzica pe care o folosește pe absolut toate clipurile și fragmentele din podcast-uri și media alternativă pe care le împinge, toate aceste elemente se adresează în primul rând emoției, nu se adresează zonei raționale.
Vinde o imagine pe care foarte mulți români, cei mai mulți români dintre cei care au ieșit la vot, au considerat-o credibilă și demnă de încrederea lor. Ceea ce evident că e extraordinar de îngrijorător. Suntem într-un moment de disrupție a modului în care funcționează democrația”, a mai explicat Dragoș Stanca.
În plus, Călin Georgescu a atras voturi și prin CV-ul lui impresionant, în comparația cu ale unora dintre competitori, a adăugat Stanca.
„N-a apărut de nicăieri. Pe de altă parte, în contrapondere, am văzut prestații absolut stânjenitoare ale altor contracandidați, iar oamenii s-au dus către cel care, ‘domnule, pare serios, omul ăsta pare ce trebuie pentru funcția asta, să ne reprezinte așa cum trebuie’. Plus înclinația lui și către est sau mai mult către est. O înclinație care pentru mulți a devenit foarte tentantă, fiind un trend în întreaga Europă, nu doar în România.
Deci sunt multe elemente. Sigur, e foarte, foarte la cald. Totul trebuie analizat, exact cine l-a votat. Eu nu m-aș mira deloc să văd că sunt tineri de la țară care l-au votat pe domnul Georgescu foarte mult (…). Din nefericire, iată că suntem într-o situație în care pare că nimeni nu mai înțelege exact ce se întâmplă, dar lucrurile se vor reașeza și eu sper să fie un moment de reevaluare și reașezare, să rediscutăm serios despre rolul și importanța informării corecte într-o democrație, care democrație să și funcționeze, pentru că dacă nu dăm atenție acestui aspect, iată în ce situații ne găsim”, a concluzinat specialistul social-media.
Cine este expertul din social media care a făcut aceste declarații
Dragoș Stanca este antreprenor tech și investitor cu focus în digital media și web3. Dragoș Stanca este născut în Deva, dar a activat mult timp ca jurnalist în Cluj-Napoca. El a fost directorul diviziei locale Publimedia din Media Pro, care a dezvoltat în anii 2000 publicații în Cluj, Deva, Timișoara, Oradea, Sibiu. A fost, de la reporter până la redactor-șef, la companii precum Radio Contact, Ringier și ProTV între 1996 și 2004. S-a specializat apoi ca manager de operațiuni media, conducând, înainte de antreprenoriat, companii ori divizii transmedia (print-online-radio-tv) din două foste mari grupuri de presă locale: MediaPro și Realitatea–Cațavencu între 2004 și 2010.
CV-ul său este foarte stufos și poate fi consultat mai jos: