Exclusiv Media9. Documentul semnat de Emil Boc care prelungește blocajul urbanistic. Reguli mai dure pentru dezvoltatori pe arterele cu trafic critic + Se pregătește încălcarea unor principii juridice
Media9 a obținut în exclusivitate Hotărârea Comisiei de circulație care stabilește regulile după care vor fi analizate proiectele imobiliare amplasate pe străzi sau intersecții saturate de trafic. Documentul este redactat în 13 noiembrie, chiar în ziua când primarul anunțase măsurile în comisia de urbanism, și semnat digital de primarul Emil Boc în 18 noiembrie.
Boc vorbea despre o „relaxare”, însă hotărârea arată, dimpotrivă, că blocajul urbanistic se menține și că regulile devin chiar mai restrictive în unele situații.


Surse din cadrul primăriei susțin că se dorește aplicarea noilor reglementări cu privire la trafic inclusiv proiectelor deja avizate și depuse spre aprobarea consiliului local, acestea urmând a fi respinse și retrimise la comisia de trafic și la comisia de urbanism. Dacă va fi așa, suntem în fața unei încălcări flagrante a principiului neretroactivității aplicării actelor normative, enunțat de altfel de Emil Boc. Principiul siguranței juridice și a predictibilității sunt aruncate la gunoi a doua oară, după prorogarea termenului după care se pot emite autorizații de construire de la 2026 la 2028.
Zonele în care traficul depășește 100% – practic închise pentru dezvoltări rezidențiale până în 2028
Revenind la hotărâre, în cazul ansamblurilor destinate locuirii, autorizarea lucrărilor de construire rămâne posibilă doar pentru rețele și utilități, nu pentru clădiri. Termenul-limită stabilit de primărie rămâne 30 iunie 2028, iar orice dezvoltare este condiționată de realizarea infrastructurii majore: sensuri giratorii, lărgiri de străzi, pasaje, centura metropolitană sau lucrări similare.
Proiectele cu funcțiuni mixte (locuire, birouri, turism) primesc aviz favorabil doar dacă numărul locurilor de parcare este redus cu până la 30% față de normele urbanistice, o regulă ce îngreunează suplimentar fezabilitatea economică a proiectelor.
Între 90% și 99% capacitate de trafic – avize cu reduceri obligatorii de parcări
Pentru străzile la limita de saturație, Comisia introduce reduceri aplicate direct numărului de parcări proiectate:
- între 90% și 95% grad de încărcare – reducere de 15%;
- între 95% și 99% – reducere de 20%.
În practică, și aceste situații restrâng volumul construcțiilor, pentru că parcările sunt element esențial în calculul indicatorilor de urbanism.
Pragurile fără studiu de trafic scad
Una dintre cele mai importante schimbări, nedeclarate public, apare la categoria proiectelor mici. În vechile reguli ale Comisiei de circulație, dezvoltările cu până la 14 locuri de parcare pe străzi cu o bandă pe sens și până la 20 de locuri pe străzi cu două benzi pe sens nu aveau nevoie de studiu de trafic.
Noul document înăsprește semnificativ aceste limite:
- maximum 8 locuri de parcare fără studiu, pentru străzi cu o bandă pe sens;
- maximum 16 locuri, pentru străzi cu două benzi pe sens.
Pentru dezvoltările deservite de o singură stradă, Comisia menține regula potrivit căreia avizul este condiționat de asigurarea unei lățimi care să permită circulația simultană în ambele sensuri și deplasarea pietonală în siguranță.











