EXCLUSIV: Calendarul centurii metropolitane a Clujului. Declarație pentru Media9 a ministrului Transporturilor

V-ați închipuit că, în ianuarie 2024, mergeți de la Gilău la Cluj pe autostradă, nu? Hai, gata, reveniți-vă. Faceți un duș sau, și mai bine, folosiți acest articol pe post de duș rece. 🙂 Adevărul este că centura s-ar putea finaliza cel mai devreme în 2026.
Primarul Emil Boc ne-a spus, cu fiecare prilej, că centura va fi gata în 2023. Ultima data, însă, vinerea trecută, la radio, a eschivat răspunsul. “Noi terminăm anul acesta documentația și o punem pe masa guvernului”, s-a mulțumit să afirme Boc.
Media9 a obținut o declarație, în exclusivitate, de la Lucian Bode, ministrul Transporturilor, prezent ieri la Cluj. O vedeți mai jos, în format video. Bode arată că nu s-a stabilit încă modalitatea de finanțare a centurii noastre. E limpede, banii nu vor proveni din actualul exercițiu financiar al Uniunii Europene. Ministrul Transporturilor crede că o variantă fezabilă ar fi Planul Național de Recuperare și Reziliență (PNRR), aprobat prin ordonanță de urgență. Acesta folosește fonduri europene în valoare de 33 de miliarde de euro, alocați pentru revenirea economiilor după pandemie. Dar trebuie să se ia o decizie la nivelul Guvernului.
Așadar, ne mai vedem în 2026. Până atunci, traficul rămâne cum am stabilit.
Vă dezvăluim, prieteni, și unele neclarități pe care le avem; promitem să căutăm explicații și să vi le oferim. În memoriul depus pentru obținerea acordului de mediu, proiectanții de la EPMC Consulting spun așa: că centura metropolitană va avea 41,8 kilometri, la care se adaugă 20 de kilometri de drumuri de legătură. “Valoarea aproximativă a investiției este de 480,382 milioane de euro pentru Centura Metropolitană TR 35 și 180,737 milioane euro pentru drumurile de legătută care aparțin de CNAIR”, scriu proiectanții. Asta înseamnă peste 660 de milioane de euro. Datele pe care le are ministrul Transporturilor sunt însă diferite. Pe o coală A4, Bode avea subliniate alte cifre, iar cea mai mare diferență este la costul proiectului. Lungimea centurii: 42,2 kilometri, drumuri de legătură: 21,5 kilometri, total necesar de finanțare: 488,65 milioane euro (422 + 66,65). Cum spuneam, ne vom edifica ce e cu diferența de 180 de milioane.
Iată și calendarul complet pentru acest proiect, provenit de la ministrul Bode:
- noiembrie 2020 – se definitivează soluțiile tehnice, inclusiv studiile de coexistență pentru rețele
- decembrie 2020 – finalizare PUZ, cu obținere de hotărâre de Consiliu Local
- martie 2021 – obținere acord de mediu
- aprilie 2021 – predare studiul de fezabilitate final
- mai 2021 – avizare studiu de fezabilitate de guvern
- iunie 2021 – hotărâre de guvern privind indicatorii tehnico-economici
- iulie 2021 – elaborare documentație pentru licitație de proiectare și execuție
- noiembrie 2021 – licitație, 4 luni
- decembrie 2021 – semnare contract
- iulie 2022 – elaborare proiect tehnic, 8 luni
- februarie 2026 – estimare finalizare proiect
- Măcar de s-ar respecta aceste termene.