Euro-Boc vs Ro-Boc: una le spune europenilor, alta nouă. Transport public 100% verde, la Cluj, până în 2026?

Autor  Ionel Lespuc   în       1 year în urmã     1528 Vizualizări.  

Primarul Emil Boc a făcut anul trecut, la o reunine a Comitetului Regiunilor, o prezentare în 49 de slide-uri a dezvoltării Clujului. Scuze pentru întârziere, noi de abia acum am găsit-o. Iar acolo, pe lângă multe alte lucruri, Emil Boc se mândrește că, din 2026, municipiul va avea 100% transport verde, nepoluant. No, cum spune ardeleanul, dar nouă de ce ne spune altceva?

Prezentarea s-a intitulat “Decarbonizarea transportului public din Cluj-Napoca”, dar se vorbește despre evoluția într-un cadru mult mai general a orașului, despre investițiile în parcuri și în zone pietonale, despre orașul care tinde să devină eficient din punct de vedere energetic. Când abordează tema transportului verde, nepoluant, Boc avansează ca dată finală de implementare anul 2026. Iată slide-ul.

Dacă nu e o greșeală, asta este versiunea Euro-Boc. Versiunea Ro-Boc diferă. Într-un interviu pentru Green Community (AICI), primarul stabilește obiectiv 2028. Iar declarația a fost dată după prezentarea de la Praga.

“La Cluj-Napoca, construim mobilitatea urbană pe mai multe direcții strategice: investiții majore în partea de infrastructură și mijloace de transport / politici publice pentru încurajarea mobilității sustenabile. Până în 2028, obiectivul nostru este să avem o flotă de transport în comun 100% electrică, nepoluantă”, spunea Emil Boc.

Avem mai jos și un articol din Media9, apărut înainte de povestea din Cehia.

Strategia privind flota CTP. Clujul a stabilit câți bani va investi în transportul public până în 2028

Deci 2026 sau 2028?

Oricare ar fi data, ar fi bine să știm la fel și noi, și membrii Coter. O să îi rugăm pe Euro-Boc și Ro-Boc să se pună de acord. :))

Poate a fost totuși o greșeală. Cum o greșeală pare să fie și slide-ul în care dăm impresia că transporul școlar se face cu vehicule electrice, deși noi știm că nu e așa.

40

de autobuze electrice articulate urmează să cumpere Clujul în perioada imediat următoare. Licitația este în faza de evaluare a ofertelor depuse până în 12 decembrie.

Discuția este extrem de complicată. Din cauza ciclurilor lungi de încărcare, actualele autobuze electrice ale municipiului, 41 la număr, nu pot să circule simultan. De aceea, conducerea Companiei de Transport Public nu îmbrățișează cu prea multă tandrețe planurile primarului. Autobuzele diesel sunt considerate mai fiabile, mai de încredere. Pe de altă parte, dacă din 2026 vom avea numai autobuze electrice, trolebuze, tramvaie și, poate, autobuze pe hidrogen, ce va face CTP cu numeroasele autobuze diesel cumpărate în ultimii ani? Nu vor avea vârsta de casare, așa că vom vedea dacă va fi forțată să le vândă.

120

de milioane de euro este suma minimă pe care dorește să o investească municipiul în autobuze electrice și pe hidrogen, în următorii ani, potrivit prezentării de la Praga a primarului.

A, și în prezentare se mai vorbește și despre autobuze electrice autonome. Legea nu le-a permis și nici nu le permite încă să circule pe străzile din România, de aceea licitația începută și nefinalizată în 2021 nu s-a mai reluat. Să vedem cum vom reuși să obținem modificarea Codului Rutier.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.