Eșecul cadastrării sistematice. Topografii și primarii se ceartă, iar în multe localități se pregătesc rezilieri de contracte
Programul Naţional de Cadastru şi Carte Funciară (PNCCF) 2015-2023 asigură întabularea gratuită a imobilelor din proprietatea unor UAT-uri. Totuși, foarte puține orașe și comune au reușit să treacă peste procesul de cadastrare. Noi am studiat cum stau lucrurile în județele Cluj și Sălaj.
Întârzieri în atribuirea contractelor finanțate prin POR în Cluj și Sălaj
Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară a crescut (2020) preţurile estimative/ha (la 400-500 lei faţă de 130 lei/ha, preţ anterior) şi odată cu aceasta a crescut şi interesul firmelor de topografie. De unde nu s-au depus oferte (2018 – 2019), la licitaţia din iunie 2020 au fost depuse 6 oferte pentru UAT din Cluj (din 16 loturi licitate), 6 pentru UAT din Sălaj (din 9 licitate), aflate în prezent în faza de evaluare tehnică sau financiară.
După aparenta îmbunătăţire a situaţiei, observăm că:
- pentru licitaţia din august (cu 10 loturi din Cluj şi 10 loturi din Sălaj) interesul a scăzut (fiind depuse doar 6 oferte pentru UAT-uri din județul Cluj), cel mai probabil din cauza faptului că efectele negative ale pandemiei generate de noul coronavirus au fost mult mai bine conturate în acest interval pentru societățile de topografie, prețurile practicate pe piața liberă fiind de 4 ori mai mari decât cele achitate de Agenție;
- ANCPI nu a mai organizat o a treia procedură pentru loturile rămase, existând riscul să se renunțe total la această procedură, deoarece se estimează că timpul rămas nu este suficient pentru finalizarea procedurilor, respectiv pentru finalizarea lucrărilor de cadastrare sistematică la nivelul UAT.
Am discutat pe acest subiect cu primarul comunei Apahida, Grigore Fati. Apahida se află printre UAT-urile care nu au pornit procesul de cadastrare.
„Am făcut mai multe încercări, am solicitat sprijin de la Oficiul de Cadatsru, s-au făcut mai multe licitații, dar nu s-a prezentat nimeni. Este și din cauza prețului, pentru că la privat prețurile sunt mult mai mari, și din cauza complexității situației din comună. Am înțeles că este prinsă din nou comuna Apahida la Oficiul de Cadastru și este greu să spun dacă se va întâmpla sa nu. În comuna Apahida există multe terenuri cadastrate, pentru că există o presiune a dezvoltatorilor imobiliari. S-au făcut multe tranzacții, apar multe complicații pentru cei care doresc să cadastreze, cel puțin asta mi-au spus reprezentanții firmelor pe care le-am invitat la discuții și la licitații”, a spus Fati.
Probleme în activitatea de înregistrare sistematică la nivel de sector cadastral
Situaţia nu arată prea bine nici în cazul acestui tip de contracte, care sunt atribuite în număr destul de mare, dar, din păcate, reziliate ulterior în număr aproape la fel de mare.
Spre exemplu, în decembrie anul trecut, dintre contractele încheiate în baza finanţării 5, au fost reziliate 5 din cele 10 contracte în derulare în judeţul Cluj şi peste 20 din cele 25 aflate în lucru în judeţul Sălaj.
În lucru e un fel de-a spune, pentru că tocmai asta a fost problema: după mai multe prelungiri acordate prin Ordin al directorului ANCPI, topografii nu au depus la OCPI documentele de înregistrare sistematică ce compun livrarea 1.
Astfel de situaţii am întâlnit la UAT Agrij, Almaşu, Băbeni, Bălan, Bănişor, Bobota, Bocşa, Boghiş, Cehu Silvaniei, Creaca, Cristolţ, Cuzăplac, Hereclean, Ip, Jibou, Mirşid, Nuşfalău, Plopiş, Someş – Odorhei, Surduc şi Treznea, toate din Sălaj şi la UAT Călărași, Călățele, Căpușu Mare, Feleacu și Florești, din judeţul Cluj.
Finalizarea acestor contracte ar fi avut ca efect înregistrarea sistematică a peste 10 mii imobile (cca. 5.500 ha) din Sălaj şi aproximativ 3.700 de imobile (750 ha) din Cluj.
Cât despre cauze, topografii şi primarii (sau mare parte dintre ei) se acuză reciproc, direct sau voalat, de lipsă de sprijin sau dezinteres. Pe de o parte topografii sunt responsabili pentru faptul că întârzie realizarea la timp a etapelor de lucru asumate prin contractul semnat cu primăriile, inclusiv a livrărilor intermediare de documente, iar pe de altă parte primăriile nu dispun de o evidență corectă și actualizată a punerii în posesie, pe care să o pună la dispoziție societăților de topografie, nu se implică în identificarea proprietarilor, respectiv nu aplică penalități pentru nerespectarea prevederilor contractuale. Probabil au dreptate şi unii şi ceilalţi!
Dacă aşa stau lucrurile, oare n-ar putea Oficiile de cadastru să facă puţină lumină!? Poate convingând primarii că Programul este important şi avantajos pentru toată lumea, aceştia s-ar strădui mai mult pentru bunul mers al contractelor.
Vom vedea în curând, deoarece se apropie termenele pentru livrarea 1 din contractele încheiate în finanţarea 6: 29 de astfel de contracte sunt în derulare în Sălaj (cu peste 15 mii de imobile şi 8.400 ha teren) şi 25 în Cluj (cu cca. 18,7 de mii de imobile, cu suprafaţa de 11.700 ha).
Dacă lucrurile merg ca şi până acum, majoritatea vor fi probabil reziliate! Sau poate se produce o schimbare de atitudine a celor implicaţi pentru a putea spune ulterior, cel puţin, că majoritatea au rămas.
Beneficiile cadastrării
Între beneficiile de care se bucură cetățenii în urma realizării PNCCF 2015-2023 se numără:
- crearea unui sistem unitar şi comprehensiv de evidenţă tehnică, juridică şi economică a proprietăţilor, ca bază reală pentru evaluarea, impozitarea şi tranzacţionarea acestora, pentru garantarea drepturilor prevăzute de Constituţia României (dreptul la proprietate), respectiv pentru dezvoltarea unor proiecte majore de infrastructură;
- înregistrarea imobilelor deținute fără acte (de către posesori);
- reducerea termenelor pentru soluționarea cererilor de carte funciară și plan cadastral;
- creşterea gradului de siguranţă a tranzacţiilor imobiliare, respectiv vânzarea/cumpărarea mai rapidă şi uşoară a unui imobil;
- facilitarea procedurilor de accesare a unor resurse financiare nerambursabile (ex. fonduri APIA), concomitent cu înlăturarea riscului suspendării unor scheme de plăţi din agricultură;
- facilitarea eliberării certificatelor de moștenitor pentru transmiterea imobilelor la urmaşi;
- actualizarea registrelor de evidență cadastrală ale primăriilor;
- înlăturarea riscului prejudicierii fondurilor bugetare şi externe disponibilizate în scopul realizării Programului.