Emil Boc vrea o alianță politică anti-mașină personală. Cere “asumare publică” și “efort solidar”, ca să nu fie el “omul rău”
Administrația locală a pornit, de câțiva ani, o mică luptă împotriva transportului cu mașina personală, pentru a reduce gradul de poluare. Spun “mică”, întrucât alte orașe europene sunt semnificativ mai avansate în ceea ce privește politicile publice îndreptate în această direcție. La Cluj s-a modernizat transportul public și s-au făcut benzi dedicate, s-au scumpit parcările, s-a redus numărul de benzi pe unele artere și au dispărut o parte din locurile de parcare din centru. Evident, măsurile sunt nepopulare; oamenii țin la mașinile lor și, dacă e să ne gândim la cei din zona metropolitană, nici nu prea au alternative.
Clujul are o serie de măsuri cuprinse în “Planul integrat de calitate a aerului pentru aglomerarea Cluj-Napoca”; rezultatele au fost aduse la cunoștința consilierilor locali în cea mai recentă ședință. Acolo a existat și o discuție despre implementarea măsurilor anti-poluare, în care primarul Emil Boc a lăsat să se înțeleagă să dorește o alianță politică. De ce? E simplu: cine vine în fața clujenilor să le ceară să-și lase mașinile acasă, pierde multe voturi. De altfel, din vara anului 2022, Boc nu a mai scos un cuvânt pe această temă. Primarul se teme să nu vină vreun contracandidat care să spună “Da, frate, liber cu mașinile, facem drumuri și parcări, la naiba cu aerul”.
Discuția a pornit de la Radu Boloveschi, consilier local USR. “Studiile medicale arată că locuitorii Clujului pierd patru ani de viață din cauza poluării” (!!!), a spus Boloveschi, care a cerut măsuri concrete pentru reducerea poluării. Ne pasă? Patru ani de viață nu sunt puțini deloc; ați renunța voluntar la ei?
Primarul Emil Boc i-a pregătit o replică pe care o folosise vineri dimineață și la radio: “De fumat te poți lăsa, dar de poluare nu. Pentru că nu poți să te lași de respirat”. Edilul-șef a dat exemplul proiectelor din zona Clujului, menite toate să scoată mașini din trafic. Mai mici – cum sunt autobuzele școlare, “Vinerea verde”, amenajarea de parcuri, sau mai mari – metroul, centura, trenul metropolitan, pasajul de la Tăietura Turcului. Toate sunt menite să reducă timpii de stat în trafic sau să îi determine pe șoferi să meargă la serviciu cu mijloace de transport în comun. Și aici a venit cu “asumarea publică” transpartinică, cu ideea unui “establishment consolidat al orașului”, astfel încât șoferul dependent de mașină să nu îl vadă doar pe Emil Boc ca “omul rău”.
“Nu e ușor să apărăm aceste politici, pentru cetățean tot mașina este cel mai important lucru. «Pentru mine, pentru viața mea individuală, mie îmi trebuie mașină». Dacă noi nu avem un establishment consolidat al orașului, să știm “da, pentru cetățean, pe termen ultrascurt, e un beneficiu să se gândească la o mobilitate bazată pe mașina personală, dar mâine îi distruge sănătatea”. Iar astea trebuie discutate, asumate public. Noi am început demult asta, amintiți-vă cât circ a fost în centrul Clujului când am închis «latura Diesel», am luat de la mașini și am dat la pietoni. Ce circ a fost! Acuma toată lumea se bucură că avem în centrul orașului o zonă pietonală, de calitate, așa cum este și în alte părți ale Europei. Și cu celelalte proiecte în care am luat de la mașini și am dat pietonilor. Avem nevoie să facem un efort solidar împreună, atunci orașul va putea reuși.”, a spus Boc, în Consiliul Local.
Acum e de văzut care partide se vor ralia acestei invitații și care nu. Până acum, pe acest fond al părerii aproape unanime că murim FĂRĂ mașină, deși de fapt murim CU ea, senzația de pe rețelele de socializare este că Emil Boc și-a pierdut din sprijinul popular pe care îl avea. Și că schimbarea lui ține numai de inspirația altor partide de a găsi un contracandidat valoros.