Emil Boc: „Ne dorim radare fixe, la Cluj”. Cum funcționează sistemul inteligent de semaforizare de pe bdul 21 Decembrie
În timpul conferinței de presă susținută astăzi, 12 ianuarie, primarul Clujului a fost întrebat despre ce se întâmplă pe strada 21 Decembrie, unde s-au dat în folosință câteva semafoare inteligente, la fel ca în Piața Lucian Blaga.
„Ce informații colectați și dacă vă ajută acest sistem?”, a fost întrebat edilul-șef al Clujului.
„E un sistem care se va regla singur. Are date analytics în el. El va reglementa timpii de semaforizare. Va da drumul la Melody, să zicem, pentru că e coadă la Biserica Sf. Petru. Acest sistem asta are în esență: judecă și ia decizii. Ăsta e, de fapt, viitorul. Nu avem chestiuni de amenzi sau altceva. Dar susținem introducerea de radare fixe în orașe, acolo unde se poate, legal și transparent. Din nefericire, legea nu ne permite asta acum”, a declarat primarul Clujului, Emil Boc.
Primarul a subliniat că a discutat cu ministrul de Interne și că se dorește modificarea Codului rutier, astfel încât să se poată folosi radare fixe.
“Funcționarul Antonia nu va aplica amenzile la trecerea pe roșu. Dar susțin – mulți o să fie supărați – modificarea Codului rutier, introducerea radarelor fixe în orașe. Legal, transparent, să știm – pe Calea Dorobanților, pe Observator, pe Bdul Muncii sau în zonele acestea critice, unde se întâmplă periodic accidente din cauza vitezei, să știe lumea că e radar fix acolo.
Din nefericire, legea nu ne permite astăzi. Am discutat cu ministrul Administrației și Internelor, s-a arătat receptiv la propunerea noastră, a spus “primăriile pot”. Și vom face această propunerea prin Asociația Municipiilor, că sunt mai mulți primari interesați de acest subiect. “Primăriile pot amplasa, cu acordul Ministerului Administrației și Internelor, aceste radare fixe, integrate în sistemul național, cu respectarea tuturor drepturilor care vizează viața privată”. Erau radarele acelea de pe Cluj-Turda. Vă amintiți? Acelea au fost declarate neconstituționale și nelegale pentru că erau un parteneriat public-privat.
S-a considerat că nu poate un privat să lucreze chestiuni care țin de datele personale ale oamenilor și de siguranță publică. Ălea trebuie făcute de către stat. De atunci statul tot stă. De aceea, am cerut acum ca în modificările pe care le preconizează ministrul la Codul rutier să fie introduse și această precizare. E nepopulară la prima vedere, dar salvăm vieți. Fiecare dintre noi va fi mai prudent în oraș”, a mai afirmat Boc.