Emil Boc, la discuția despre Piața 14 Iulie: „Vom continua cu fiecare cartier al Clujului”
„Concept de amenajare oraș pentru pietoni în zona cartierului Grigorescu” a fost tema celei de-a patra dezbateri publice online organizată în luna iulie de către Primăria Cluj-Napoca, prin Centrul de Inovare și Imaginație Civică (CIIC). În cadrul dezbaterii din 28 iulie s-a discutat despre o zonă a cartierului Grigorescu, care va fi amenajată pornind de la ideea că orașul trebuie perceput la nivelul pietonului, al transportului în comun și al mobilității alternative.
„Fiecare cartier al Clujului este parte al acestui oraș și, prin urmare, toată lumea din acest oraș va avea acces la tot ceea ce înseamnă calitate. Acum discutăm despre Grigorescu, dar vom continua cu fiecare cartier al Clujului. Centura metropolitană ne va aduce un avantaj major: va scoate traficul din Grigorescu, care acum este o victimă colaterală a celor care vin din Florești. Aș vrea ca cetățenii să nu intre în panică și să înțeleagă că atunci când vorbim despre pietonalizare nu înseamnă că toate arterele luate în discuție vor fi blocate traficului auto. Unele străzi se transformă parțial în spații pentru pietoni, altele vor fi shared space, scoatem mașinile de pe trotuare, regăsim mai mult spațiu pietonal. În concluzie: vom asigura fluența auto, atât cât este nevoie, creăm și spațiu pentru pietoni și piste pentru biciclete. Nu în ultimul rând, salut orientarea proiectului spre Someș și corelarea lui cu proiectul privind amenajarea malurilor Someșului”, a declarat primarul Emil Boc.
Într-adevăr, în proiectul walkable city există zone din fiecare cartier important care urmează să fie modernizate.
„Continuăm programul de investiții Cluj-Napoca – oraș pentru pietoni. Am avut un prim exemplu de succes, strada Molnar Piuariu din cartierul Mărăști, care a fost amenajată după acest concept de oraș pentru pietoni, iar astăzi discutăm despre o serie de străzi din cartierul Grigorescu, un proiect care va fi finanțat din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional 2021-2027, deci în următoarea perioadă bugetară a Uniunii Europene. Acest concept de walkable city/oraș pentru pietoni își propune mai multe obiective importante: acela de a crea străzi sigure și sănătoase astfel încât să încurajăm mobilitatea sustenabilă, să eliminăm acccidentele rutiere și nesiguranța în trafic; să creăm un spațiu public confortabil și accesibil pentru toate categoriile de utilizatori – bicicliști, pietoni, persoane cu dizabilități, rezidenți, copii, vârstnici; folosirea eficientă și echitabilă a spațiului public; crearea unui oraș cu străzi atractive și de calitat, a explicat Ovidiu Cîmpean, director de dezvoltare în cadrul Primăriei Cluj-Napoca și coodonatorul CIIC.
Proiectul privind creșterea și îmbunătățirea spațiului pietonal în zona cartierului Grigorescu a fost realizat de o echipă de arhitecți din cadrul Planwerk și vizează un spațiu în suprafață de 35.000 mp cuprins între P-ța 14 iulie, str. Garibaldi, str. S.Toduță, str. T. Grozăvescu, str. Milcov, str. Octavian Goga, Str. G. Enescu.
Printre principiile care stau la baza soluțiilor propuse se numără: calmarea traficului auto, protejarea / semaforizarea intersecțiilor, reducerea emisiilor poluante generate de traficul auto, plantarea de arbori și vegetație joasă, iluminat modern și eficient, suplimentarea și îmbunătățirea trecerilor de pietoni, introducerea facilităților pentru bicicliști (piste / benzi / trasee partajate), conectarea cartierului cu Someșul și cu transportul în comun.
Măsurile și caracterul fiecărei străzi / piațete cuprinse în proiect sunt adaptate rolului pe care acestea le au în schema de circulație: – străzile Garibaldi, Grozăvescu, G. Enescu rămân importante pentru traficul auto pe direcția nord -sud, iar str. O. Goga, Bd. 1 Decembrie 1918 pentru direcția est-vest; străzile secundare (Milcov, Sigismund Toduță) sunt propuse să devină străzi rezidențiale; circulația principală velo pe direcția nord-sud, între strada Eremia Grigorescu și Someș, se va desfășura pe strada Traian Grozăvescu – Piața 14 Iulie- str. Sigismund Toduță. În Piața 14 Iulie și în prelungire, pe strada Octavian Goga poiectanții au propus amplasarea unor piste / benzi de biciclete pe ambele părți ale străzii. De asemenea, străzile secundare cu dublu-sens (care nu fac parte din proiect: Țebei-Ion Ghica și Bartok Bela – Sinaia) ar trebui pe viitor să funcționeze într-un sistem de sensuri unice.
Conceptul unitar propus pentru întreaga zonă studiată, dar și detaliile de amenajare gândite pentru fiecare stradă în parte sunt detaliate în proiectul publicat pe site-ul Primăriei, la secțiunea Comunitate/Cetățeni/Centrul de Inovare și Imaginație Civică: https://primariaclujnapoca.ro/cetateni/centrul-de-inovare-si-imaginatie-civica/
Dezbaterea integrală poate fi urmărită pe paginile de Facebook Municipiul Cluj-Napoca și CIIC – Centrul de Inovare și Imaginație Civică.
Toate dezbaterile CIIC organizate în luna iulie au fost parte a proiectului ,,Creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor administrative pentru cetățeni – ANTO – CIIC’’, finanțat prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014 -2020 (POCA).
Proiectul are două componente:
– design-ul, dezvoltarea si implementarea unui sistem electronic de digitalizare și simplificare a serviciilor publice oferite cetățenilor Municipiului Cluj-Napoca prin implementarea funcționarului public electronic si virtual – ANTONIA.
și
– utilizarea Centrului de Inovare și Imaginație Civică în planificarea strategică a proceselor de inovare socială, pentru creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor oferite cetățenilor municipiului Cluj-Napoca.
Mai multe detalii despre proiect găsiți pe site-ul Primăriei Cluj-Napoca, accesând următorul link:
https://primariaclujnapoca.ro/cetateni/centrul-de-inovare-si-imaginatie-civica/