Emil Boc a explodat în Consiliul Local. A apărat CTP, care scumpește biletele fără să ofere o îmbunătățire a serviciilor


Ședință tensionată luni în Consiliul Local Cluj-Napoca, unde primarul Emil Boc a avut o ieșire nervoasă după ce reprezentanții USR au cerut un lucru simplu și logic: să nu se voteze majorarea tarifelor CTP fără o minimă îmbunătățire a serviciilor.
În loc de dezbatere pe fond, primarul a transformat totul într-un scandal politic. A acuzat USR că „vrea să bage CTP în faliment”, că „face populism” și că „una spune la București, alta face la Cluj”. Practic, o întrebare firească a fost tratată ca o trădare personală. Nu a suflat însă niciun cuvințel despre venitul de 7.000 de euro al managerului Liviu Neag, care mai încasează și pensie.
„Hai să băgăm CTP-ul în faliment și apoi vedem cum îi facem mai flexibili”, a spus Boc, scoțând cuvântul „faliment” din joben. Nu există nicio amenințare asupra companiei, care a raportat un profit de 2,7 milioane de lei pe anul 2024.
„Dacă nu înțelegeți că trebuie să fiți responsabili, n-aveți decât. Dar uitați-vă în oglindă”, a continuat, certându-i pe consilierii USR ca un profesor nervos.
Tonul s-a înăsprit și mai tare după ce consilierul USR Paul Helmer a întrebat dacă există cu adevărat riscul ca CTP să intre în faliment, în condițiile în care bugetul aprobat de consiliu arată o proiecție de profit. Boc a răspuns cu și mai multă agresivitate.
„Nu ăsta sunteți voi, USR, cu TVA-ul în gură și cu gratuități locale. Vă descalificați cu asemenea susțineri”, a izbucnit primarul, ignorând complet întrebarea. Apoi, Boc a părăsit ședința de Consiliu Local ca să meargă să se filmeze pe DEx4, noua legătură rutieră între Autostrada Transilvania și DN1.
În centrul conflictului: majorarea tarifelor la transportul public, fără nicio îmbunătățire reală pentru călători.
De la 1 august, prețul biletului pe o singură linie crește de la 3 lei la 3,5 lei, adică o scumpire de 0,50 lei pe cap de clujean.
Conform estimărilor CTP, această majorare va aduce 8 milioane de lei în plus la bugetul companiei. Scopul este clar: să reducă din presiunea pe bugetul local. În prezent, Primăria plătește o compensație de 10 milioane de lei pe trimestru către CTP. Cu noile tarife, această sumă ar urma să scadă la aproximativ 32 de milioane pe an, față de 40 cât era planificat.
USR a cerut amânarea proiectului cu o lună sau două, până când compania vine cu o grilă tarifară mai flexibilă și adaptată nevoilor actuale. Ca să „pareze”, primarul a spus că a cerut companiei CTP să vină cu un plan de „flexibilizare” până la 1 septembrie.
„Vrem să discutăm despre calitate și eficiență înainte să le cerem oamenilor mai mulți bani”, a spus consiliera USR Alexandra Oană.
Un alt consilier local, Călin Cozma, de la AUR, a solicitat ca diferența de tarif să nu fie scoasă din buzunarul clujenilor, ci să fie obținută din publicitate pe mijloacele de transport în comun. Nu s-a acceptat nici asta.
Așadar, dezbatere aprinsă și criză de nervi al lui „tati” față de copiii năzdrăvani. Și nicio promisiune clară pentru clujeni. Doar mai mulți bani, de la cetățeni, mai puțini bani, de la Primărie.