Emil Boc a explicat unde sunt „cârtițele” care vor săpa tunelurile pentru metroul de la Cluj. „Între timp, lucrările continuă în teren pentru pregătirea stațiilor”
Primarul Clujului, Emil Boc, a declarat, joi, într-o emisiune radio că TBM-urile (Tunnel Boring Machine sau „cârtițele”) care vor săpa tunelurile pentru metroul din Cluj au plecat din China și se îndreaptă spre Portul Constanța.
„’Cârtițele’ au plecat din China, asta ne-a spus antreprenorul. Antreprenorul este acum cel care trebuie să ne prezinte timpul în care ele sosesc. Eviden că va fi făcută cunoscută această traiectorie și modul în care vor ajunge în Portul Constanța. Sper ca antreprenorul să iasă cât mai repede să ne spună, pentru că până la urmă este atributul lui să ne precizeze exact unde sunt. Cert este că ele au plecat din China, de acolo de unde au fost construite pentru a putea realiza metroul de la Cluj”, a declarat, joi dimineață, primarul Emil Boc, la Napoca Live.
Edilul-șef al Clujului a mai spus că, între timp, lucrările continuă în teren pentru pregătirea stațiilor unde cele două „cârtițe”, după ce vor fi ansamblate, vor lucra sub pământ. „Pentru asta trebuie să ai stațiile pregătite să intre („cârtițele” – n.r.). Pentru asta trebuie să ai pereții ‘mulați’. Se lucrează la pregătirea stațiilor, este o treabă în lucru”, a mai spus Emil Boc.
- Un TBM are 120 de metri lungime. Asamblarea lui va dura o lună și jumătate;
- Intrarea în subteran se va produce în Florești (acolo prima stație va fi la suprafață, până la a doua se va coborî în subteran);
- Mașina de foraj pentru tuneluri care va fi utilizată pentru metroul din Cluj are un diametru de 6,35 metri, aproximativ cât înălțimea unui bloc cu două etaje.
- Valoarea fiecărei mașini de foraj (TBM) se situează în jurul sumei de 14 – 15 milioane de dolari.
Contractul de proiectare și execuție a lucrărilor la metrou a fost semnat în 25 mai 2023 cu Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S., Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia, Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A.
Te-ar putea interesa și acest articol:
TBM „Narmada” vine la Cluj pentru a săpa metroul. Urmează „Tapi”
Gülermak este recunoscută pentru expertiza sa în infrastructura subterană, având recent finalizat un proiect în India și anterior contribuind la dezvoltarea liniilor de metrou din Istanbul, Varșovia și Dubai.
Un TBM (Tunnel Boring Machine) este o mașină de forat tuneluri, utilizată în special în mediul urban sau sub munți pentru excavarea tunelurilor, fără a afecta structurile de la suprafață. Aceste mașinării masive și complexe sunt esențiale în construcția de tuneluri pentru metrou, autostrăzi sau conducte.
Principalele funcții ale unui TBM sunt:
- Excavarea: TBM-ul forează prin sol sau rocă la adâncimi mari, având un cap rotativ echipat cu discuri sau lame care fragmentează materialul excavat.
- Stabilizarea tunelului: În timpul forajului, TBM-ul instalează automat panouri de beton sau alte materiale de suport pentru a preveni surpările și a menține stabilitatea tunelului.
- Îndepărtarea materialului excavat: Materialele rezultate din excavare, precum solul și rocile, sunt transportate în afara tunelului prin benzi transportoare sau sisteme hidraulice.
- Controlul mediului: TBM-urile moderne dispun de sisteme de monitorizare care permit lucrul în condiții dificile, cum ar fi sub apă sau prin terenuri instabile, reglând presiunea aerului sau a apei pentru a preveni inundațiile sau prăbușirea tunelului.
Față de metodele tradiționale de excavare, care implică adesea explozibili, TBM-urile sunt mai sigure, au un impact redus asupra mediului și minimizează perturbările la suprafață, fiind totodată mai eficiente și rapide pentru construcția tunelurilor pe distanțe mari.