Electrificarea căii ferate Cluj – Episcopia Bihor: șanse mari ca lucrările să nu se încheie în 2026 și să pierdem banii europeni. CFR dă răspunsuri în silă

Proiectul de electrificare a liniei feroviare Cluj-Napoca – Episcopia Bihor este unul dintre cele mai importante din infrastructura feroviară românească. Din păcate, lucrările sunt departe de finalizare și devine evident că situația – cel puțin pe loturile 3 și 4 – este critică. Nici nu știi dacă incompetența este atributul companiilor care execută proiectul sau al CFR, compania care oferă servicii mai proaste în 2025 decât acum 100 de ani.
Media9 a transmis o serie de întrebări către CFR, iar reprezentanții companiei de stat se ascund în spatele unor fraze birocratice și tratează cu indiferență un proiect esențial. În realitate, fiecare lună pierdută aduce România mai aproape de eșecul total al proiectului și de pierderea fondurilor PNRR.
Răspunsuri în silă
Am adresat întrebări punctuale către CFR, solicitând clarificări privind stadiul lucrărilor, eventualele întârzieri și măsurile luate pentru a accelera proiectul. Răspunsurile primite sunt însă un exemplu de aroganță instituțională.
Întrebați despre progresul real al lucrărilor, reprezentanții CFR au oferit un răspuns generic, fără nicio valoare informativă:
“Lucrările se desfășoară conform planului, în funcție de condițiile din teren și de graficul de execuție stabilit cu antreprenorul.” Nimic despre kilometrii finalizați, nimic despre eventualele probleme, nicio asigurare că proiectul este pe drumul cel bun. Sau pe calea ferată cea bună.
Și mai grav, atunci când am cerut explicații despre posibile întârzieri și riscul de a nu finaliza lucrările în termenul impus de PNRR, răspunsul CFR a fost la fel de lipsit de substanță:
“CFR SA colaborează cu toți factorii implicați pentru implementarea cu succes a proiectului și respectarea termenelor asumate.” Pe bune?
Un limbaj standard, opac. În teren, însă, situația este departe de a fi optimistă. Întârzierile sunt evidente, iar constructorii se confruntă cu probleme birocratice și logistice pe care CFR le ignoră.
Pe de altă parte, am vorbit cu Ionuț Ciurea, de la Asociația Pro Infrastructură.
„Pe loturile 1+2 sunt șanse mari să circulam în 2026, mai întâi diesel, cum scriam. Loturile 3 și 4 sunt încă în chinurile facerii, birocratice, și doar printr-o minune vor fi gata în termenul PNRR, 2026. Așadar, riscul de a pierde bani din PNRR e foarte mare„, a spus Ciurea.
Se ascunde CFR de responsabilitate?
Atitudinea companiei de stat ridică o întrebare fundamentală: sunt conștienți cei din conducerea CFR de gravitatea întârzierilor sau pur și simplu se prefac că nu există o problemă? Pentru că, dacă proiectul nu este finalizat până în 2026, România pierde finanțarea europeană, iar electrificarea liniei Cluj – Episcopia Bihor devine un alt proiect ratat.
Întrebați despre posibile penalități pentru constructori în cazul întârzierilor, reprezentanții CFR au răspuns sec:
“Toate contractele de execuție includ prevederi referitoare la respectarea termenelor și la aplicarea penalităților în cazul nerespectării acestora.”
Această lipsă de transparență și refuzul de a oferi răspunsuri clare sunt semnele clasice ale unui proiect care merge spre eșec. Realitatea din teren nu se schimbă cu fraze vagi și declarații de PR. Dacă ritmul lucrărilor nu este accelerat, România riscă să piardă finanțarea.
În loc să comunice transparent, CFR preferă să ofere răspunsuri în silă, de parcă ar spune direct: „Nu e treaba voastră ce facem noi aici”.