Doi primari din județul Cluj și-au pus în gând să desființeze cea mai lungă cale ferată cu ecartament îngust

Doi primari din județul Cluj ar vrea să transforme porțiuni ale celei mai lungi căi ferate înguste din România în pistă de biciclete.
Desființarea liniilor și transformarea acestora în piste de biciclete este un fel de frenezie națională, relatează site-ul de specialitate clubferoviar.ro. Potrivit sursei citate, Asociația pentru păstrarea Liniilor Înguste din România a emis și un protest adresat CFR SA, SAAF SA, Direcției de Cultură și Prefecturii Cluj, precum și celor două primării.
De câțiva ani, primarii a două comune clujene și-au pus în gând desființarea unei linii înguste, parte a secțiunii Turda-Abrud (93 km, ecartament de 760 mm) și transformarea acesteia în pistă de biciclete pe care să meargă spre muncă navetiștii ce lucrează la Turda.
În 2022, consilierii locali din comuna Mihai Viteazu s-au reunit pentru votarea unui proiect de realizare a unei piste de biciclete, numit „Programul de realizare a pistelor pentru biciclete” și aprobarea devizului general pentru proiectul „Înființare culoar de mobilitate nemotorizată, modernizare și extindere infrastructură pietonală și ciclistică pe malul râului Arieș din comuna Mihai Viteazu, sat Mihai Viteazu, județul Cluj”.
Culoar de biciclete între comuna Mihai Viteazu și Turda
„În contextul viitor se dorește realizarea unui culoar de mobilitate nemotorizat între localitatea Mihai Viteazu și orașul Turda, pentru atragerea forței de muncă către oraș/comună fără a realiza o migrație a populației dinspre sat către oraș, cu asigurarea unui acces economic și sigur din punct de vedere al circulației. Totodată, o viitoarea rețea de trasee va ridica și nivelul turistic în zonă pentru iubitorii de trasee ciclistice.
Realizarea traseului ciclistic aduce beneficiile sociale cu impact asupra stării de sănătate. În țările dezvoltate ce dispun de trasee ciclistice, în medie 20% din populație folosesc bicicletele, atracția fiind în rândul persoanelor tinere. În acest context, trebuie acordată mai multă atenție bicicliștilor aflați în trafic și a nevoilor pe care aceștia le au, în funcție de grupa de vârstă”, se arată în raportul de specialitate al proiectului.
Linia cu ecartament îngust construită între 1891 și 1912
Linia pe care primarii au pus ochii este parte a liniei de ecartament îngust Turda – Abrud, având o lungime de 93 de kilometri. Aceasta a fost construită între 1891 și 1912 și a fost utilizată până în 1997 pentru transportul călătorilor și al lemnului. Deși cea mai mare parte a traseului a fost dezafectată, s-au păstrat două sectoare de 30 de kilometri folosite în scop turistic. Unul dintre acestea leagă localitățile Lunca Arieșului și Sălciua, iar altul pornește din Câmpeni și se întinde pe 11 kilometri până la Cărpiniș, în vecinătatea orașului Abrud.
Linia a fost folosită atât pentru transportul călătorilor, cât și pentru transportul de marfă, cum ar fi lemnul exploatat în Munții Apuseni. Traficul pe acest tronson a fost închis în anul 1997 din cauza nerentabilității, iar o parte din calea ferată a fost dezafectată.
Linia face parte din patrimoniul național
Planurile administrației locale trezesc însă nemulțumirea administratorilor de linii înguste din România care avertizează că linia nu este în proprietatea domeniului public al statului și administrarea CFR SA, ci în proprietatea SAAF, aflată în lichidare. Mai mult, linia face parte din patrimoniul național, beneficiind de protecția legii care spune că desființarea, distrugerea parțială sau totală, profanarea, precum și degradarea monumentelor istorice sunt interzise.
Chestionat asupra faptului că totuși linia zace nefolosită de ani buni, Georg Hocevar, președintele asociației menționate spune că decizia trebuie să aparțină Ministerului Culturii sub a cărui protecție se găsește. „Ar trebui realizată o analiză. Un studiu privind linia și doar în urma acestuia linia să poată fi desființată. Legislația trebuie respectată cu sfințenie”, a spus acesta, conform sursei citate.
O altă linie cu ecartament îngust se dorește desființată. Citește AICI care e aceasta.