De ce nu sunt locuri de parcare disponibile în Mănăștur? Discuții aprinse pe Reddit

Autor  admin   în       1 saptãmânã în urmã     622 Vizualizări.  

Problemele cu parcările din cartierul Mănăștur sunt evidente, nu trebuie decât să mergi până la prima intersecție ca să vezi cum și unde sunt lăsate autovehiculele, mai ales la orele serii. O postare de pe Reddit, în care utilizatorul întreabă „Mănăștur este cartierul cu cele mai multe parcări supraetajate, 6 la număr, cu toate astea are în permanență o problemă cu lipsa locurilor de parcare. Oare de ce?”, a stârnit o discuție amplă despre infrastructură, densitatea populației și soluțiile posibile pentru descongestionarea zonei.

În Cluj-Napoca, conform datelor administrației locale, sunt înmatriculate peste 200.000 de mașini, iar numărul total al locurilor de parcare abia depășește 40.000, lucru ce contribuie la această criză a parcărilor, mai ales în cartierele dens populate precum Mănăștur.

Perspective diferite asupra problemei

Un utilizator a explicat că, deși parcările supraetajate sunt disponibile, acestea sunt rar folosite la capacitate maximă: „Presupunem că sunteți în trecere prin Mănăștur și la ora asta vreți să parcați în parkingul din Mehedinți sau Negoiu, vă garantez că veți găsi loc. Dar veți putea observa însă că orice loc pe trotuar tot în zona la terenuri e ocupat de mașini.”

Unii dintre cei care locuiesc în zonă se plâng că mulți șoferi evită parcările supraetajate și preferă să își lase mașinile în locuri nepermise, cât mai aproape de scara blocului, pentru a evita mersul pe jos. Un alt utilizator ironizează această situație, subliniind că „Locul de parcare ideal pentru mulți e gratuit, să se moștenească la generație, nimeni să pună piciorul pe el, și de preferat să fie localizat cât mai aproape de apartament.”

Soluții și limitări

Pe de altă parte, problema este complexă și presupune investiții mari, după cum menționează un alt participant la discuție: „În Mănăștur sunt în total 10.000 de locuri de parcare amenajate la aproximativ 100.000 de mașini. Numai pentru a asigura loc tuturor mașinilor din Mănăștur în parkinguri ar fi nevoie de investiții de minim 2,3 miliarde de euro, mai mult decât metroul.”

Unii utilizatori au propus alternative inspirate din orașele europene, care se îndreaptă spre reducerea numărului de locuri de parcare pentru a descuraja utilizarea mașinilor personale. „Mă bucur că nu sunt locuri de parcare, sper să se desființeze cât mai multe, la fel ca în Oslo, Barcelona, Amsterdam, Toronto, Londra, Paris. Cum asemenea orașe sunt în stare să scadă pe an ce trece numărul de mașini și locuri de parcare și să nu fie probleme?”

Un alt utilizator este de acord și adaugă: „Mașina este cel mai ineficient mijloc de transport. Are nevoie de infrastructură foarte mare și scumpă, ocupă câțiva metri pătrați atunci când nu o folosești, poluează, nu e eficientă în a transporta un număr mare de oameni. Singura modalitate prin care poți să reduci traficul este să creezi alternative viabile.”

Este de observat și faptul că municipalitatea a oprit procesul de construire a garajelor supraetajate. Ultimele au fost cele trei din Mănăștur, două pe Primăverii și unul pe Mogoșoaia, finalizate în 2024. Conform strategiei anunțate, Primăria demolează garaje și investește în remodelarea zonele unde se aflau acestea, însă în 2024 nu s-a mai desființat nici măcar un singur garaj de tablă.

Problema parcărilor din Mănăștur reflectă o dificultate mai largă la nivel de oraș, iar soluțiile nu sunt ușor de implementat. Unii locuitori propun măsuri mai dure pentru combaterea parcărilor ilegale, în timp ce alții subliniază nevoia de a reduce numărul de mașini din oraș prin îmbunătățirea transportului public și a infrastructurii pentru biciclete.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.