De ce e liniște pe Autostrada Transilvania. UMB face autostrăzi electorale și cere prelungirea termenelor cu 2 ani!
UMB Spedition și Tehnostrade sunt cele două companii controlate de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu care au speriat Estul. Au construit autostrăzi tot mai repede și, practic, au creat un trend căruia i s-au aliniat ulterior și alte firme. Strabag și WeBuild, de exemplu.
Numai că anul acesta este altfel pentru că este electoral. Iar subsecțiunile tronsonului Nădășelu – Poarta Sălajului (3A2 Nădășelu – Mihăiești, 3B1 Mihăiești – Zimbor și 3B2 Zimbor – Poarta Sălajului) au fost părăsite de muncitori. Ritmul alert, de rock, care surprindea pe toată lumea, a devenit un balet. Surse din șantier au dezvăluit că angajații au plecat pe Autostrada… Grindeanu, în Banat.
Am încercat să discutăm și cu șefii UMB, care s-au ascuns după secretare. Cumva poți să îi înțelegi. Sunt puși în situații greu de explicat; și-au asumat niște termene, dar politicul a intervenit.
12 muncitori pe 12 kilometri de autostradă
ONG-iști, specialiști, jurnaliști, toată lumea a observat că lucrurile nu merg bine pe Autostrada Transilvania. Într-un răspuns primit de Media9 de la CNAIR este explicată pe larg situația. Toate termenele sunt depășite; de exemplu, de la Nădășelu la Zimbor ar fi trebuit să circulăm din martie 2024, însă stadiul fizic de execuție abia a depășit 70%. “Conform celui mai recent Program de Execuție, termenul estimat de către antreprenor pentru finalizarea lucrarilor este 19.05.2026, termen unilateral stabilit de către acesta și cu care Beneficiarul NU este de acord”, se arată în răspuns.
Mai încolo, spre Poarta Sălajului, s-a trecut doar de 40%, iar finalizarea ar trebui să survină până în 15 septembrie 2024. Este mai mult decât sigur că nu se va reuși. “Conform celui mai recent Program de Execuție, termenul estimat de catre antreprenor pentru finalizarea lucrărilor este 14.06.2026, termen unilateral stabilit de către acesta și cu care Beneficiarul NU este de acord”. Între beneficiar, CNAIR, și executant se poartă discuții. Dar peste CNAIR este Ministerul Transporturilor și un ministru cu interese electorale în Banat.
Situația se vede și mai bine când discutăm despre mobilizarea companiilor. Sunt tot mai puțini angajați și tot mai puține utilaje. Un exemplu: la final de martie, pe subsecțiunea 3B2 erau doar 12 muncitori și 10 utilaje. Informația vine chiar de la CNAIR. Așadar, 12 muncitori pe 12 kilometri de autostradă!
Lucrări făcute degeaba
O situație incredibilă, despre care cu siguranță ați prins de veste, se întâmplă pe două segmente ale subsecțiunii Nădășelu – Mihăiești. Într-un loc se abandonează lucrări deja executate pe o lungime de 2,3 kilometri și se construiește un viaduct de 1,2 kilometri în aval (după ce o perioadă se cochetase cu ideea săpării unui tunel), iar ceva mai încolo, în locul unui viaduct care a avut probleme de fundare ar urma să se edifice altul, de 2 kilometri, pe celălalt versant al dealului, care va traversa DN 1F și pârâul Topa Mică. CNAIR a scos la licitație aceste lucrări separat, la aproape un miliard de lei. Câștigătoare a fost declarată, în martie 2024, Asocierea OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. – ILGAZ INSAAT TICARET A.S. – VISIO CONSTRUCTION WORKS SRL.
Puteți judeca fiecare dacă situația este corectă. Autostrăzile aduc voturi nu de când lumea, ci cam de când am început noi să construim așa ceva. Situația de la Nădășelu este însă o sfidare la adresa locuitorilor din această parte de țară.