“Da”, de la Autoritatea aeronautică. Marele cartier al Clujului a primit aviz favorabil
Viitorul mare cartier al Clujului, Sopor, conceput în urma unui concurs de soluții și întins pe 250 de hectare (cam cât Mănășturul), a mai făcut un pas înainte. A primit aviz favorabil din partea Autorității aeronautice civile române. Informația a fost făcută publică de arhitectul Octav Olănescu, în cadrul emisiunii Real Estate Agenda, produsă de Napoca Live, în colaborare cu Media9.
Olănescu este membru al echipei care a câștigat concursul de soluții organizat de Primărie și Ordinul Arhitecților din România.
“Am primit avizul de la aeronautică, a durat foarte mult și a trebuit să facem tot felul de schimbări. Pentru fiecare aviz trebuie să facem schimbări”, a spus Olănescu, care a explicat ce urmează pentru acest proiect. “Următoarea etapă este evaluarea de mediu, care va cuprinde și o dezbatere publică pe probleme de mediu, cam în 45 de zile. După ce vom avea toate avizele, urmează etapa de aprobare a masterplanului în Consiliul local. Până la toamnă, chiar mai repede”, a explicat arhitectul.
Marea problemă a proiectului rămâne înțelegerea dintre cei aproximativ 900 de proprietari. Primăria și arhitecții au încercat să îi convingă să se asocieze și să împartă câștigul în funcție de dimensiunea terenurilor pe care le posedă. Evident, după opt sau nouă discuții online, nimeni nu s-a pus de acord cu nimeni. Așa că aici „va urma”.
Iată aici emisiunea:
Proiectanții au împărțit cartierul în șase sub-zone, pe principiul insulelor urbane – organizarea unor comunități locale aflate la cel mult 200-400 de metri depărtare. Fiecare insulă ar trebui să aibă propriul parc, creșă, diverse dotări de cartier.
În masterplan apar șase unități școlare ce ar urma să fie edificate, câte una pentru fiecare subzonă. Au fost propuse nu doar spații comerciale sau de alimentație publică, ci și culturale, ba există chiar și loc pentru biserică.
În ceea ce privește locuințele, există o mare varietate propusă. Înălțime maximă: șase etaje. Ar urma să se construiască locuințe individuale cu un etaj, case înșiruite, vile de șase apartamente cu două etaje, respectiv blocuri cu trei, patru și șase etaje, dar despre acestea din urmă v-am spus deja.
Fiecare apartament ar urma să aibă deschidere pe ambele laturi ale blocului, așa că nu se vor putea realiza mai mult de două-trei apartamente pe un palier.
Viitorul cartier ar urma să fie străbătut de două artere generoase ca dimensiuni: inelul sudic, pe direcția Someșeni – Borhanci, un adevărat bulevard, și Calea Soporului, a cărui traseu este prevăzut în actualul plan urbanistic general.
Sistemul de transport în comun va fi compus din două elemente majore: autobuzele Companiei de Transport Public (CTP) și viitorul tren metropolitan, care va folosi calea ferată existentă. Teoretic, trenul de aici ar urma să intre în subteran pe la IRA dacă proiectul metroului va prinde vreodată viață. Arhitecții au prevăzut o gară care ar urma să deservească întregul cartier.
7
stații de transport public ar urma să fie amenajate în cartierul Sopor.
Iată ce spun proiectanții, iar unora dintre clujeni nu le va plăcea deloc. “În viitorul cartier Sopor, modul de deplasare în mediul urban va fi determinat de ierarhizarea precisă a importanței diferitelor tipuri de deplasare:
– Pe primul loc fiind cea pietonală;
– Pe al doilea loc fiind cea cu bicicleta;
– Pe al treilea va fi transportul în comun;
– Iar circulația cu automobilul personal, deși posibilă va fi încurajată cât mai puțin. Această nouă atitudine contemporană ce tratează spațiile publice în primul rând din perspectiva pietonului va transforma mediul construit din această zonă într-unul urban la scara umană”.