Curteanu: Beneficiile Clujului-metropolă
Orașul nostru de azi nu mai este cel în care ne-am născut. Au venit oameni noi, numărul mașinilor a crescut considerabil, s-au ridicat blocuri, s-au construit cartiere noi, iar comunele din imediata apropiere s-au dezvoltat și ele, având o creștere fulminantă a numărului de locuitori în ultima perioadă.
Așa că ne întrebăm cum va fi orașul copiilor noștri. Avem nu doar de răspuns de dat, ci și de acționat, astfel încât generația viitoare să aibă cele mai bune condiții de trăit la Cluj.
Orașul actual este un rezultat al acțiunilor noastre din ultimii ani și al evoluției naturale, iar în această tranziție spre tehnologie ne-am aglomerat, stăm în trafic, avem o dezvoltare imobiliară haotică în comunele-dormitor, cu alte cuvinte viața noastră urbană a devenit mult mai complicată.
Trebuie să înțelegem mai bine provocările cu care diferite orașe europene s-au confruntat și încă se mai confruntă. În prezent, mai mult de două treimi din populația Europei trăiește în zone urbane, iar toate statisticile și estimările arată că această proporție va crește. Dezvoltarea din orașele noastre va determina viitoarea dezvoltare economică, socială și teritorială a României.
Granițele administrative ale orașelor nu mai reflectă realitatea fizică, socială, economică, culturală și de mediu a dezvoltării urbane și sunt necesare noi forme de guvernanță. Se impune ca orașul-mamă să dicteze întreaga strategie de dezvoltare și pentru comunele din jur, deoarece țelul este unul comun, iar calitatea vieții e necesar să devină unitară.
În ceea ce privește țintele, obiectivele și valorile, trebuie să existe o viziune comună clară pentru a putea previziona orașul european de mâine, metropola de mâine. Extinderea necontrolată a aglomerărilor urbane reprezintă una dintre marile amenințări la adresa dezvoltării teritoriale durabile. Iată câteva simptome: rețelele de transport public sunt insuficiente, grădinițele, școlile la fel. Automobilul se transformă, din mijloc de transport ocazional, în dependență, creând astfel congestionarea traficului în interiorul și în jurul orașelor. Le recunoașteți la Cluj?
Un oraș durabil trebuie să aibă spații publice deschise atractive și să promoveze mobilitatea durabilă, sănătoasă și favorabilă incluziunii, dar pentru asta trebuie implementate strategii comune. Mobilitatea fără automobile trebuie să devină mai atrăgătoare, iar sistemele de transport public multimodale, încurajate. Sunt necesare noi moduri de guvernanță bazate pe responsabilizarea cetățenilor, participarea tuturor părților interesate relevante și utilizarea inovatoare a capitalului public.
În contextul legăturilor slăbite între creșterea economică și progresul social, inovarea socială reprezintă o ocazie de a mări spațiul public de angajament civic, creativitate, inovare și coeziune.
Astfel, putem vorbi despre dezvoltare durabilă a unui oraș care are obligația de a trece la stadiul de metropolă pentru a putea controla întreaga zonă limitrofa orașului-mamă, zonă care astăzi se dezvoltă inegal. Dar pentru asta e nevoie de legi noi, întrucât cele de astăzi sunt depășite. Și e nevoie de legi rapide, întrucât inegalitățile se adâncesc cu fiecare zi de întârziere.