Curse Cluj – București, Cluj – Timișoara și Cluj – Iași cu aceste trenuri, care merg cu 160 km/h, au climă și wi-fi
Între 4 și 6 octombrie 2023, o delegație a Autorității pentru Reformă (ARF) a examinat în Polonia procesul de fabricație a ramelor electrice Alstom, care urmează să ajungă în depourile CFR Călători.
Un capitol important al vizitei tehnice l-a constituit stabilirea calendarului de livrare, autorizare și testare a vehiculelor. Primele garnituri ar fi trebuit să ajungă în România încă din vara acestui an. Se preconizează ca, pe data de 25 noiembrie 2023, firma Alstom să livreze către România primul tren din cele 37 rame electrice RE-IR1. Acesta va sosi la București în perioada 2-3 decembrie 2023.
Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 unități electrice multiple și serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un cost total de 2.42 miliarde lei, fără TVA, iar finanțarea proiectului este asigurată din Fonduri Europene Nerambursabile și din Bugetul de stat.
Rutele deservite de ramele electrice de lung parcurs vor fi :
-
- București Nord – Constanța
- București Nord – Brașov – Arad – Timișoara
- București Nord – Brașov – Cluj
- București Nord – Brașov – Deda – Cluj
- București Nord – Brașov
- București Nord – Iași
- București Nord – Suceava
- București Nord – Galați
- București-Nord – Craiova – Târgu Jiu- Petroșani – Simeria
- București-Nord – Craiova – Timișoara – Arad
- Cluj – Timișoara
- Cluj – Suceava-Iași.
Viteza maximă de rulare a ramelor electrice este 160 km/h, acestea fiind compuse din șase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere și patru vagoane intermediare) și asigură 351 locuri pe scaune.
Modelul de tren modern care va ajunge în România este Alstom Coradia Stream RE-IR.
Unitățile sunt prevăzute cu sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, spații pentru bar/bistro și pentru călători cu dizabilități, precum și o zonă destinată distribuirii automate de bilete și aparate de compostat.