Cum va arăta Piața Mărăști în viitor: două parkinguri propuse și încă trei recomandate. „Noi credem că supermarketul și benzinăria trebuie să plece”

Arhitecții de la Planwerk se prezintă luni, în fața comisiei de urbanism a Primăriei, cu planul urbanistic zonal pentru zona Pieței Mărăști. Este un proiect prezentat în fața participanților la Centrul de inovare și imaginație civică, anul trecut. I-am întrebat pe autori, Tudor Pănescu și Tiberiu Ciolacu, ce au modificat la proiect, în urma opiniilor exprimate la CIIC.
„În cadrul dezbaterii s-au făcut mai multe propuneri generale, dar au fost relativ puține solicitări punctuale. S-a cerut fluidizarea traficului și s-a discutat despre pasajul pe sub sensul giratoriu, la care Primăria a decis să renunțe. Ulterior, am primit însă idei în scris, mult mai concrete. De exemplu, ni s-a cerut ca parkingul subteran de pe strada Dorobanților 105, care era prevăzut cu un nivel, să aibă mai multe niveluri. Noi am prevăzut acum în PUZ posibilitatea ca acest parcaj să aibă mai multe niveluri”, a spus Tudor Pănescu.
Două parkinguri sunt prevăzute în noul proiect, ambele subterane. Unul cu 280 de locuri va avea acces de pe aleea Bibiliotecii și are prevăzut un etaj doar pentru vizitatori, altul pe strada Dorobanților 105, rezidențial. De asemenea, arhitecții au făcut recomandări pentru construirea altor trei parkinguri, subterane sau supraterane, în zona adiacentă pieței.
Pe de altă parte, surprizele acestui proiect rămân la stadiul de recomandări: eliminarea supermarketului și a benzinăriei de pe latura estică a aleii Bibliotecii. În locul lor s-a propus o clădire oarecum în oglindă cu cea de pe latura vestică a aleii. Noul imobil apare pe planșă cu un parking de 250 de locuri la subsol.
„Acest PUZ creează doar cadrul pentru reglementări ulterioare. Noi credem că benzinăria și supermarketul trebuie să plece, dar asta este doar o recomandare. Când se va veni cu un obiectiv clar pentru zona respectivă, atunci se poate trece la o reglementare a acelui spațiu”, a afirmat Tiberiu Ciolacu.
Aleea Bibliotecii se unifică; va fi o singură arteră, cu trei benzi, dintre care două spre nord (adică pe sensul Dorobanților – Aurel Vlaicu).
PUZ-ul reglementează, pe lângă Piața Mărăști, și străzile Crinului și Ciocârliei, dar numai în ampriza străzii. Așadar nu a studiat și clădirile existente.
Parcajul propus pentru Aleea Bibliotecii are o capacitate de 280 de locuri, distribuite pe două niveluri subterane. În paralel, este propusă reamenajarea spațiului public de la partea superioară a parcajului.
Accesul și evacuarea mașinilor sunt prevăzute prin intermediul unor rampe și a unor bretele dedicate, care fac legătura cu sensul giratoriu din Piața Mărăști. Organizarea circulației interioare permite utilizarea celor două niveluri cu un anumit grad de autonomie (de ex. categorii diferite de utilizatori: persoane rezidente în zonă și persoane aflate în interes de serviciu). Accesul pietonal este prevăzut prin intermediul a trei nuclee de circulație (scări), dintre care unul este dotat cu lift. Nucleele sunt orientate spre Piața Mărăști (nucleu nord), str. Dorobanților/ Biblioteca Județeană/ Consiliul Județean (nucleu sud), scuarul pietonal (nucleu centru).
Pe strada Aurel Vlaicu – bulevardul 21 Decembrie se vor amenaja benzi dedicate mijloacelor de transport în comun și piste de biciclete. Pe partea cu piața agro-alimentară se renunță la o parte dintre parcări, odată ce în zonă ar urma să se construiască parkinguri.
Întregul areal va avea o mulțime de copaci, de locuri de joacă pentru copii și de băncuțe.
Iată ce propun urbaniștii, arteră cu arteră:
Bulevardul 21 Decembrie 1989
- se păstrează sensurile de circulație existente;
- se elimină o bandă de circulație în direcția vest-est (în prezent utilizată ca parcare);
- se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
- se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
- se reorganizează și modernizează stațiile de transport public, atât la nivelul alveolelor de oprire, cât și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
- se reorganizează sensul giratoriu, inclusiv prin asigurarea accesului și evacuării unui parcaj subteran public propus în zona Aleii Bibliotecii;
- se organizează standuri taxi (10 locuri);
- se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
- se accesibilizează și amenajează zona verde adiacentă bisericii Sf. Petru;
- se reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.
Bulevardul Aurel Vlaicu
- se păstrează sensurile de circulație existente;
- se introduc benzi dedicate transportului public și circulației velo, cele din urmă separate fizic față de circulația motorizată;
- se reorganizează parcajele din profilul bulevardului (cu bretea dedicată), cu includerea stațiilor de încărcare pentru vehicule electrice;
- se reorganizează și modernizează stațiile de transport public, atât la nivelul alveolelor de oprire, cât și la cel al construcțiilor aferente (copertine, chioșcuri, ticketing etc);
- se schimbă poziția stației Arte Plastice (spre vest), pentru fluidizarea circulației pe acest tronson;
- se organizează standuri taxi (7 locuri);
- se extind plantațiile de aliniament, cu păstrarea arborilor valoroși;
- se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.Str. Fabricii
- se păstrează sensurile de circulație existente;
- se introduc piste pentru biciclete, pe ambele laturi;
- se reorganizează parcajele de pe latura de vest (prin dispunere paralel cu axul străzii);
- se lărgesc și reamenajează trotuarele, prin introducerea de plantații, mobilier urban, pavaje, iluminat public, diferite dotări.
Aleea Bibliotecii
- se păstrează sensurile de circulație existente, cu eliminarea unei benzi carosabile în direcția nord-sud; rămâne o singură arteră cu trei benzi, două spre nord, una spre sud
- se grupează benzile carosabile, în vederea îmbunătățirii accesului pietonal pe suprafața pieței;
- se elimină locurile de parcare de pe latura vest;
- se introduc piste pentru biciclete, în ambele sensuri de circulație;
- se introduc plantații de aliniament pe ambele laturi ale zonei carosabile;
- se propune realizarea unui parcaj subteran public cu o capacitate de cca. 280 locuri, cu acces și evacuare din sensul giratoriu;
- se reamenajează scuarul verde, cu suplimentarea arborilor, introducerea de mobilier urban, zone de recreere și joacă;
- se grupează cele trei puncte de acces în parkingul subteran într-un pavilion urban, care include o cafenea și pergole, oferind astfel umbră și adăpost la intemperii;
Strada Crinului
- se organizează circulația cu sens unic în direcția sud-nord pe străzile Crinului și Iazului (între bd. 21 Decembrie – str. București, în tandem cu străzile Buftea și Gorunului, organizate în sens invers);
- se introduc piste pentru biciclete în ambele sensuri de circulație;
- se reorganizează parcajul la sol din apropierea intersecției cu bulevardul 21 Decembrie 1989
Strada Ciocârliei
- se păstrează sensurile de circulație existente (sens unic est-vest, dublu sens în zona intersecției cu str. Fabricii);
- se introduce o pistă pentru biciclete în direcția opusă circulației motorizate (vest-est);
- se introduc locuri de parcare (paralel cu axul străzii). În concluzie, la nivelul străzilor studiate, se obține o re-echilibrare a ponderii modale (modal split) în cadrul profilelor transversale, prin reducerea componentei motorizate, în favoarea pietonilor, a bicicletelor și a transportului public.