Cum stăm cu facilitățile pentru biciclete, la Cluj: un „maraton” de piste. Totuși, bicicliștii sunt nemulțumiți

Autor  Ionel Lespuc   în       4 years în urmã     3426 Vizualizări.  

Primăria clujeană se mândrește că a amenajat zeci de kilometri de culoare pentru bicicliști. Și are dreptate. Bicicliștii se plâng că pistele nu sunt interconectate și că o parte dintre ele nu respectă standardele. Și au dreptate. Aceasta este imaginea unui oraș care și-a propus să realizeze infrastructură pentru bicicliști, iar pe drumul de la punctul A (nicio pistă) până la punctul B (paradisul bicicliștilor) se află undeva într-o poziție intermediară.

Se vede cu ochiul liber că numărul de bicicliști a crescut, la Cluj, pe durata pandemiei.

Am cerut date concrete de la Primărie privind efortul de amenajare a pistelor de biciclete. Mi s-a transmis că lungimea totală a culoarelor pentru bicicliști este de 40,135 kilometri, aproape cât o cursă de maraton. Municipalitatea separă traseele în benzi pentru biciclete, care sunt pe carosabil, și piste de biciclete, marcate pe trotuare.

  • În zona centrală, lungimea pistelor pentru biciclete este de 7,045 km, respectiv 0,487 km bandă pentru biciclete. 
  • În cartiere, lungimea pistelor pentru biciclete este de 13,343 km, respectiv 19,26 km de bandă dedicată pentru biciclete.

La numărătoare au intrat și străzile Regele Ferdinand, respectiv Bună Ziua, recent finalizate. În schimb, statistica nu include benzile dedicate mijloacelor de transport în comun, pe care au acces și bicicliștii.

  • Lungimea benzilor pentru biciclete pe carosabil = 19,747 km;
  • Lungimea pistelor pentru biciclete = 20,388 km

“Bicicliștii care se deplasează din cartiere spre centru și retur sau între oricare două puncte A și B ale orașului vor utiliza, acolo unde acestea există, pistele sau benzile pentru biciclete special amenajate pentru circulația bicicletelor, dar și benzile dedicate pentru transportul în comun. În rest, bicicliștii se vor deplasa pe carosabil, la comun cu traficul rutier, cu respectarea reglementărilor legale aflate în vigoare referitoare la circulația bicicletelor.   Considerăm că toate pistele/benzile pentru biciclete amenajate pe raza municipiului Cluj-Napoca, atât cele aflate pe trotuar, cât și cele aflate pe carosabil, sunt sigure, cu condiția ca toți participanții la trafic să le respecte”, spune Iulia Perșa, de la Biroul Mass-Media al municipalității.

Am primit și enumerarea străzilor pe care se află benzile/pistele pentru biciclete și lungimile lor, sunt foarte multe, nu le voi reproduce.

Situația culoarelor îi nemulțumește pe bicicliști, care ar dori să se facă totul mai rapid. Ei arată că o bună parte din benzile din cartiere au fost marcate cu și fără sens, atunci când Clujul a implementat proiectul de bike-sharing pe fonduri europene. Apoi, unele dintre piste sunt înguste, sub standardele internaționale, și nu se conectează. Evident, bicicletele pot rula pe carosabil, dar știm cu toții care este respectul arătat de șoferi celor care circulă pe două roți.

Am discutat cu avocatul Radu Mititean, președintele Clubului de cicloturism “Napoca”. Una dintre nemulțumirile sale este aceea că municipalitatea declară greșit 750 de metri de pistă de biciclete în Parcul Central. 

“Este o minciună că ar exista vreo pistă prin Parcul Central – conform legii, nefiind repetat la interesecții indicatorul de pistă pentru biciclete, pistă sunt doar cele două capete, în total câteva zeci de metri, nicidecum 750 de metri, cum pretinde Primăria. Nici faptic nu este – e plin de pietoni care nici nu au de unde să știe că în capul Primariei pe acolo ar fi pistă, nu e nicio pictograma, niciun indicator”, a spus Mititean. Acesta explică și că, din punct de vedere legal, nu există termenul de “bandă de biciclete”. “Primăria consideră că sunt „piste” cele realizate denivelat față de restul de suprafață carosabilă, iar cele la nivelul carosabilului ar fi „benzi pt biciclete”. De fapt, deocamdată nu există noțiunea legală de benzi pentru biciclete, toate sunt piste”, a precizat avocatul.

Toate proiectele de modernizări au în vedere categoria de participanți la trafic „bicicliști” ca prioritate, spun reprezentanții Primăriei. Iată cu cât arată municipalitatea că se vor prelungi pistele pentru biciclete până la toamnă, pe străzile unde lucrările sunt acum în derulare:

  • Emil Isac = 0,315 km bandă biciclete;
  • Petru Maior = 0,295 km banda biciclete;
  • Napoca = 0,26 km banda biciclete;
  • Republicii = 0,115 km banda biciclete;
  • Piața Lucian Blaga = 0,076 km pistă biciclete, respectiv 0,081 km bandă biciclete.

Piste pentru bicicliști vor fi realizate atât în proiectul Kogălniceanu, cât și mai ales pe Bulevardul 21 Decembrie. Ambele planuri de modernizare își așteaptă rândul pentru demararea lucrărilor.

DECLARAȚIE

“Pista de biciclete de pe strada Regele Ferdinand este o aberație. Așa o suprafață zgrumțuroasă pe o pretinsă pistă de biciclete nu am văzut în viața mea. Și asta în condițiile în care, de câteva luni, conform legii, nu doar bicicletele, ci și trotinetele electrice trebuie să circule pe acolo. Exact pe dos de cum ar trebui. Pe piste se pune asfalt foarte fin, mai fin decât pe carosabil.”

Radu Mititean, președintele Clubului de cicloturism “Napoca”

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.