Cluj-Napoca a decis ferm să-și modernizeze zona de nord a orașului, unde vechea industrie nu mai funcționează demult. Este și motivul pentru care a fost comandat „Masterplan – zona industrială B-dul Muncii sud și teritoriile adiacente”.
Conform viziunii, conceptului și principiilor de dezvoltare enunțate în masterplan, 82% din zona industrială din nordul Clujului constă în teritorii libere de construcții, foste exploatații agricole sau teritorii industriale cu clădiri dezafectate, nefuncționale.
Conform masterplanului:
• Teritoriu vast neexploatat 18%-82%. Din întregul areal de 450 ha doar 18% din teritoriu este construit și exploatat funcțional. 82% sunt teritorii libere de construcții, foste exploatații agricole sau teritorii industriale cu clădiri dezafectate nefuncționale;
• Infrastructură de utilități majore omni-prezentă. Acest lucru, deși aduce și o serie de disfuncționalități dejamenționate, reprezintă avantajul și premisa de exploatare a terenului la o scară extinsă fără a genera costuri semnificative sau disfuncționalități tehnice de sistem. Astfel, prin proiecte de modernizare și optimizare a rețelelor, se creează un avantaj important de competitivitate pe componenta timp și cost față de alte teritorii extinse cu potențial de dezvoltare, dar neirigate cu rețele (Ex. zona Sopor);
• Singurul platou de dezvoltare în afara culoarului de zbor aeronautic din zona metropolitană. Acest avantaj lasă opțiunile deschise pentru planificări majore pe termen mediu-lung de dezvoltare a unor densități urbane ce pot genera unele clădiri înalte, reprezentative și crearea de elemente reper-simbol;
• 15-20 din proprietari care dețin 50% din teritoriu. Acest element, alături de faptul că acești proprietari sunt companii private, mature, reprezintă un avantaj pentru dezvoltarea coerentă și armonioasa a acestui teritoriu pe termen scurt – mediu – lung;
• Proiectele de infrastructură majoră în curs de proiectare. Există o serie de proiecte majore de infrastructură în curs de elaborare precum: TR 35 – centura metropolitană, trenul metropolitan, metroul, Bulevardul Răsăritului și Câmpul Pâinii, dar și proiecte precum culoarul verde-albastru în lungul Someșului, pista velo metropolitană, Parcul Clujenilor/Tineretului, canalizarea râului Someș în zona aeroport.
Toate aceste proiecte vor interacționa direct sau indirect cu teritoriul studiat și vor constitui premisele de macro-conectivitate și dezvoltare sustenabilă ale acestui teritoriu pentru următorii zeci de ani.
Masterplan – zona industrială B-dul Muncii sud și teritoriile adiacente propune ca viziune integrarea în țesutul urban: „Teritoriul va deveni pol urban funcțional – revitalizat al zonei metropolitane și va genera prin urbanismul propus o extensie a orașului cu spații publice, străzi noi, spatii verzi, funcțiuni atractive, toate acestea consolidând principiul de integrare în cadrul unei comunități armonioase”.