Cum a vrut Primăria să-i dea “țeapă” unui clujean. Ar fi făcut 200.000 de euro uite așa…
Oare vă mai amintiți scandalul de pe strada Victor Papilian, cu săpăturile care au dus la alunecarea terenului și la crăpături în aleile caselor dimprejur? S-a întâmplat în vara anului 2021. În baza unei autorizații valide, proprietarul săpa fundația pentru un proiect de constuire de case; numai că au fost multe ploi în vara acelui an, iar terenul s-a dus la vale. Vecinii au descoperit că au fisuri în alei, unii și în pereți, așa că au ieșit la atac. Primăria a convocat Comitetul Local pentru Situații de Urgență și s-a decis umplerea gropii, pentru salvarea proprietăților din zonă.
Sunt vreo 18 luni de când nu s-a mai auzit nimic despre întâmplarea de pe strada Victor Papilian. Vă spunem noi câteva lucruri interesante.
“Țeapa” Primăriei. Sau cum să-i spunem?
Primăria a ordonat acoperirea gropii, iar în acest sens a semnat contractul de execuție nr. 509084/06.09.2021 cu RADP. Pe o căruță de bani, veți vedea. Un executor judecătoresc a fost însărcinat să se ocupe de recuperarea sumei: 3,2 milioane de lei, adică peste 620.000 de euro! Documentele sunt mai jos, veți găsi și cheluielile de executare silită, 9.000 de euro.
Beneficiarul proiectului este Mircea Horea Pop, un inginer geolog care lucrează în Statele Unite ale Americii. Proiectul este administrat însă de tatăl său, Radu Pop. Deci, Mircea Horea Pop l-a împuternicit pe tatăl său să conteste suma în instanță. Și ia să vedeți: în fața judecătorului, Primăria a venit cu o poveste că i-a imputat beneficiarului un deviz estimativ :). Și că suma reală ar fi mai mică de două milioane de lei, adică sub 400.000 de euro.
Păi și ce putem deduce de aici? Oare că Primăria a încercat să-i dea omului o “țeapă” de peste 200.000 de euro?
Ce-ați întrebat? Dacă am cerut un punct de vedere Primăriei? Sigur că da, însă nu aduce lumină: “în ceea ce privește recuperarea de la proprietar a sumelor cheltuite de Primărie pentru proiectarea, autorizarea şi execuţia măsurilor privind stabilizarea amplasamentului, acestea au fost stabilite in conformitate cu devizele de lucrări pentru realizare umpluturi și drum acces Victor Papilian, documente care au stat la baza încheierii contractului de lucrări cu Regia Autonomă a Domeniului Public”.
Proiectul a rămas în coadă de pește. Sute de mii de euro ruginesc în groapă
Proiectul de pe strada Victor Papilian a rămas deocamdată în coadă de pește. Există un proces finalizat în 16 martie, prin care un vecin cere anularea autorizațiilor de construire. Din încheiere nu reiese cu claritate ce a vrut să spună instanța, se așteaptă motivarea.
Autorizațiile vizau construirea a patru case cu subsol, parter, etaj și mansardă. Au fost eliberate în 2016, iar lucrările au pornit în 2020.
Am discutat cu Radu Pop, tatăl beneficiarului. Acesta a explicat o serie de situații petrecute în zonă. De exemplu, a dezvăluit și a demonstrat cu fotografii că pe teren existau tuburi de dren care veneau dinspre mai mulți vecini. Și care erau ilegale. Este chiar posibil ca nu toate casele din zonă să fi avut parte de studii geo-tehnice aprofundate, ceea ce aruncă o altă lumină asupra crăpăturilor. “Terenul nostru a alunecat și din cauza apelor care erau canalizate spre proprietatea noastră de către unii dintre vecini”, a spus Radu Pop. Culmea este că dezvoltatorul a trimis sesizări Inspectoratului de Stat în Construcții și Primăriei înainte să izbucnească scandalul.
Și ploile puternice din vara lui anul 2021 au contribuit serios la alunecarea terenului. În fața instanței, tatăl beneficiarului a adus o serie de specialiști care au arătat că lucrarea de stabilizare a terenului a fost făcută profesionist. Dar terenul a alunecat, oamenii au fost afectați, nu putem decât să avem încredere că se va găsi dreptatea în acest caz. Din păcate pentru familia Pop, investițiile făcute deja, sute de mii de euro, ruginesc în pământ.
Povestea cazului, spusă de Primărie
Am întrebat Primpăria care este următorul pas. Așteaptă de asemenea o decizie a instanței de judecată. Până atunci, autorizația este suspendată. Iată întregul răspuns oferit, pentru Media9, de reprezentanții municipalității:
“Pe amplasament au fost emise patru autorizaţii diferite corespunzând celor patru tronsoane de clădiri propuse, respectiv AC nr. 74, 75, 76 și 77 din 2016 prelungite ulterior în timpul execuţiei prin AC nr. 1161, 1169, 1175 și 1280 din anul 2020.
„Ca urmare a evenimentelor succedate în decursul anului 2021 pe amplasament, care cuprind apariţia de fisuri, deplasarea straturilor de pământ de sub strada Victor Papilian, ruperea conductelor amplasate sub stradă şi destabilizarea construcţiilor şi amenajărilor exterioare ale parcelelor învecinate, vecinii au luat atitudine prin plângeri repetate adresate autorităţilor publice începând cu Primarul municipiului Cluj-Napoca, Serviciul Control Urbanism şi Disciplină în Construcţii şi Serviciul Contencios din cadrul Primăriei, Inspectoratul Judeţean în Construcţii Cluj, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Avram Iancu” al judeţului Cluj, precum şi prezentări extensive ale subiectului în mass-media.
Astfel, pe baza unei expertize independente ce atestă faptul că sprijinirea versantului a fost realizată defectuos, Inspectoratul de Stat în Construcţii a dispus, prin adresa acestora nr. 304234 din 13.08.2021, obligarea proprietarului să ia măsuri pentru stoparea degradărilor pe amplasament şi punerea în siguranţă a versantului, iar prin Sentinţa Civilă nr. 5605 din 02.09.2021 pronunţată de Judecătoria Cluj în dosarul 16343/211/2021 proprietarul parcelei a fost obligat să execute de urgenţă măsurile dispuse de IJC Cluj pentru stoparea alunecărilor de teren şi punerea versantului în siguranţă prin efectuarea de umpluturi în zona sprijinirilor.
Întrucât proprietarul parcelei nu a reacţionat nici chiar după emiterea unei Sentinţe Civile obligatorii, Primăria Municipiului Cluj-Napoca a preluat gestiunea situaţiei respective inclusiv prin alocarea de fonduri pentru contractarea de specialişti pentru proiectarea, autorizarea şi execuţia măsurilor necesare pentru stabilizarea amplasamentului.
Astfel, la data de 07.09.2021 a fost emisă Autorizaţia de Construire nr. 999 pentru „Intervenţie de primă urgenţă privind executarea lucrărilor necesare stopării alunecărilor de teren şi de punere în siguranţă a versantului prin efectuarea de umpluturi în zona sprijinirilor conform măsurilor dispuse de ISC – Cluj potrivit adresei nr. 304234 din 13.08.2021 cu anexa: Notă Tehnică de Constatare nr. 23 din 11.08.2021, conform Sentinţei Civile nr. 5605/2021 îndreptată prin încheierea din data de 02.09.2021 pronunţată de Judecătoria Cluj-Napoca în Dosarul nr. 16343/211/2021” cu precizarea: „Prezenta autorizaţie are la bază Nota Tehnică justificativă întocmită de prof. Ing Farcaş Vasile nr. 509094/44 din 06.09.2021 şi Procesul Verbal din data de 06.09.2021 încheiat în Dosarul Execuţional nr. 861/2021 al Biroului Executorului Judecătoresc Man Ovidiu Ioan”.
Se menţionează că actul respectiv a fost emis conform prevederilor art. 7 alin (16) din legea nr. 50/1991 republicată, astfel încât documentaţia tehnică necesară se va definitiva pe parcursul sau la încheierea execuţiei lucrărilor cu respectarea avizelor şi actului administrativ al autorităţii competente pentru protecţia mediului.
În ceea ce priveşte autorizaţiile emise, avându-se în vedere faptul că anularea lor directă de către emitentul actelor nu este posibilă conform legii, a fost necesară din nou intervenţia instanţei, vecinii deschizând în acest scop acţiuni în justiţie pentru suspendarea şi, separat, anularea actelor emise în beneficiul proprietarului terenului.
Astfel, în baza sentinței civile nr. 2156/2021 rămasă definitivă prin decizia civilă nr. 1340/2021 din dosarul nr. 3573/117/2021 al Tribunalului Cluj, instanţa a suspendat execuția actelor citate până la soluționarea dosarului de anulare.
Ulterior, în baza sentinței civile nr. 1940/2022 din dosarul nr. 4421/117/2021 al Tribunalului Cluj, instanţa a constatat încetarea efectelor autorizaţiilor din 2016 ca urmare a împlinirii termenelor de valabilitate şi, de asemenea, a anulat ca ilegale autorizaţiile emise în 2022 din culpa beneficiarului care, solicitând emiterea acestora a indicat eronat lucrările rămase de executat, determinând astfel autoritatea publică să emită actele respective pe baza unor declaraţii care nu corespundeau faptelor. Având în vedere constatarea instanţei că ilegalitatea actelor menţionate nu se datorează autorităţii publice, Primăria municipiului Cluj-Napoca nu a considerat necesară atacarea prin recurs a sentinţei, dar proprietarul terenului a atacat sentinţa citată în recurs şi a obţinut de asemenea strămutarea dosarului respectiv la Curtea de Apel Mureş.
Astfel, execuţia autorizaţiilor emise pe amplasament este actualmente suspendată, iar beneficiarul nu mai poate executa pe moment lucrări pe baza acestora, însă pentru definirea poziţiei Direcţiei Urbanism, implicit a Primăriei municipiului Cluj-Napoca privind subiectul citat este necesară fie emiterea de către instanţă a deciziei definitive de anulare a autorizaţiilor emise, fie respingerea definitivă a acţiunii împotriva acestora”.