Cu ce se promovează Clujul în Europa: Untold, dar și gastronomie sau carte rară
Turismul din Cluj se bazează în special pe festivalul Untold, care atrage sute de mii de oameni la un loc. Oamenii care activează în zona HoReCa spun că interesul pentru municipiu se bazează pe două mari direcții: turismul festivalier (aici intră și Electric Castle, și TIFF), respectiv pe turismul de business.
568.238
de nopți de cazare a contabilizat Institutul Național de Statistică pe primele șase luni din 2023.
Pentru a atrage turiști, Clujul ar trebui să caute să aibă mai multe obiective/povești, dar și să promoveze orașul, național și internațional. Iată cum s-a promovat destinația turistică în 2023.
De exemplu, în contextul relațiilor cu orașele înfrățit Dijon, Franța, municipiul a participat în perioada 7-9 noiembrie 2023 la Târgul internațional de gastronomie «Foire Gastronomique de Dijon». Organizat pentru prima dată în 1921, Târgul Internațional de Gastronomie din Dijon este cel mai mare eveniment economic din regiunea Bourgogne-Franche-Comté și al patrulea târg ca mărime din Franța. În cadrul acestui târg, Cluj-Napoca a avut un spațiu propriu.
Municipiul a fost prezent în cadrul standului României organizat de Ministerul Turismului la Târgul internațional de turism de la Milano, adresat atât publicului, cât și specialiștilor din sectorul turistic – organizații de profil din Italia și din alte țări, mass-media și social-media, dar și asociații de promovare a culturii române în diaspora (distribuire materiale turistice în limbile italiană și engleză, stickere și tatuaje promoționale, filme de prezentare, VR – Experience Cluj, participarea la conferințe și prezentări etc.).
De asemenea, s-a derulat promovarea destinației Cluj-Napoca prin diferite canale și acțiuni de colaborare pentru promovare turistică și culturală, prin diferite organizații locale, naționale și internaționale, Ministerul Antreprenoriatului și Turismului, misiunile diplomatice ale Ministerului Afacerilor Externe etc., dintre care merită amintite:
- Colaborarea cu echipa de implementare a proiectului România Atractivă – Ruta Cetăților – Obiectivul turistic Cetățuia Cluj-Napoca, urmare a finalizării procesului de evaluare și a listei consolidate cu obiectivele selectate care îndeplinesc criteriile necesare includerii în cele 12 rute turistice/culturale românești.
- Promovarea municipiului Cluj-Napoca în mass-media de specialitate, prin rubrica Radio Tour de la Radio România Internaţional, certificat de excelență Tripper Guide și promovarea în Marea Britanie (5 days trip plan to Cluj-Napoca – România).
- Protocol de colaborare cu Transylvania Evolution pentru participarea ca partener major la Târgul Internațional de Investiții și Imobiliare EXPO REAL 2023, cu tema „Cluj-Napoca – 10 years of partnership for development in Europe”.
- Colaborarea cu Primăria orașului înfrățit Ungheni (Republica Moldova) în cadrul proiectului european “Acțiuni durabile pentru creștere economică prin turism”.
- Colaborarea cu Asociația Turkish Multicultural Business Consortium și participarea la workshopul din cadrul Transylvanian Tulips Fest 2023, organizat în parteneriat cu Institutul de Turcologie al UBB, Grădina Botanică, USAMV, Centrul de limbă și cultură română – Universitatea de Limbi Străine din Azerbaidjan (Baku), cu participarea specialiștilor clujeni și turci implicați în proiectul cultural de creare a unui nou soi hibrid de lalea: „Laleaua Prieteniei – Clusiensis Muteferrika”; participare la expoziția și conferința comemorativă dedicată clujeanului İbrahim Muteferrika (1674-1745).
- Colaborarea cu Biblioteca Academiei Române din Cluj în vederea promovării expoziției de carte rară având ca punct central unul dintre puținele exemplare ale cărții lui Nicolaus Copernicus „De Revolutionibus Orbium Coelestium”, tipărită la Nurnberg în 1543, cu puțin timp înainte de moartea sa.
- Protocol de colaborare cu Mitropolia Ortodoxă, pentru promovarea turistică și culturală a Catedralei Mitropolitane și a Bisericii Ortodoxe din Deal.