Credeați că acum e infernal traficul? „Odată cu începerea lucrărilor la metrou, vor intra în oraș 250-300 de camioane zi de zi”
USR Cluj a organizat, vineri, o conferință de presă în care a prezentat concluziile dezbaterii publice de joi seara referitoare la problemele cauzate de începerea lucrărilor la metrou și la centura metropolitană.
La conferință au participat deputatul Viorel Băltărețu, consilierii locali Alexandra Oană și Călin Groza și fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Horațiu Cosma. Toți au fost de acord și susțin cele două mari proiecte.
Disconfortul creat de șantiere
Ei au prezentat stadiul actual al celor două mari proiecte de infrastructură rutieră, cele mai mari provocări în implementarea lor, respectiv măsurile pentru prevenirea și reducerea disconfortului clujenilor pe durata lucrărilor.
S-a insistat pe disconfortul creat de șantiere. Dacă se pornesc lucrările la metrou, echipamentul tunnel boring machine (TMB), cum e cel din fotografia de sus, va scoate milioane de metri cubi de pământ din subteranul Clujului.
Media9 vă prezintă, succint, principalele idei extrase din expunerile celor patru USR-iști.
Horațiu Cosma:
- Clujul are nevoie de metrou, de centura metropolitană și de tren metropolitan, dar și de refacerea infrastructurii feroviare;
- proiectele nu merg așa cum ne-am dori, iar unele au întârzieri mari sau chiar foarte mari;
- centura metropolitană, de exemplu, are mari întârzieri: proiectul de 1,4 miliarde de euro avea studiul de fezabilitate din 2018 și unde suntem acum?
- au rămas pe „dinafară” Florești, Gilău, Apahida, adică localități importante pe traseul centurii; fără ele centura nu-și mai merită numele; va exista un trafic suplimentar;
- metroul clujean va avea un impact foarte puternic în zona centrală, care va fi un imens șantier;
- șantierul metroului va trebui finalizat în 2026 conform PNRR (primele 9 stații – n.r.)
- sunt întârzieri și la metrou: primul jalon a fost ratat după anularea celor două licitații pentru supervizarea lucrărilor;
- avem o contestație la execuția lucrărilor: Dogus a contestat firma câștigătoare, Gulermak, iar zilele acestea ar trebui să aflăm rezultatul;
- sperăm să nu fie admisă contestația și lucrurile să meargă mai departe fără întârzieri; altfel toate îndoielile se vor abate pe echipa din Primăria Cluj-Napoca ce a descalificat-o;
- Autostrada Transilvania are și ea probleme: chiar pe loturile unde lucrează un constructor serios (UMB) și banii sunt cuprinși prin PNRR sunt întârzieri.
Alexandra Oană:
- Nu doar specialiștii observă că aceste mari proiecte de infrastructură nu merg cum trebuie, ci și cetățenii;
- traficul e cea mai mare problemă pe care o conștientizează orice clujean;
- când deschidem subiectele metroul clujean și centura metropolitană, clujenii au trei mari îngrijorări:
- capacitatea primăriei de a gestiona cele două mari proiecte, care se și suprapun;
- capacitatea primăriei de a asigura mobilitatea în oraș pe durata lucrărilor + sănătatea publică (pentru că e vorba de un șantier care aduce praf, poluare fonică etc.);
- predictibilitatea finanțării (2 miliarde de euro, din care 300 de milioane de euro prin PNRR, dar banii sunt condiționați); sperăm într-un cash-flow constant.
Călin Groza:
- Eu sunt inginer de meserie și, odată cu intrarea în Consiliul local, am văzut complexitatea celor două mari proiecte;
- în Consiliul local, noi, cei de la USR Cluj, monitorizăm proiectele de infrastructură rutieră;
- de exemplu, la centura metropolitană am cerut prioritizarea drumurilor de legătură, pentru că fără ele nu se poate;
- s-au semnat contracte cu 5 drumuri de legătură.
- am cerut actualizarea indicatorilor tehnico-economici pentru acest mare proiect, pentru că erau întârzieri.
Viorel Băltărețu:
- Clujul va fi în șantier în următorii ani, iar asta înseamnă că traficul pe axa est-vest va fi sufocat,
- o problemă serioasă pe care până acum, cel puțin, primăria n-a adus-o în discuție.
- mă refer la proiectul metroului clujean: avem nevoie de o echipă de ingineri buni, de specialiști în sănătate publică, în mobilitate, în poluare etc., dar în plus avem nevoie de specialiști în comunicare, care să le transmită clujenilor răspunsurile la întrebările lor;
- e foarte importantă poziția acestor specialiști în comunicare, care trebuie să fie alături de proiect, alături de cetățeni;
- echipa trebuie coordonată de primarul Emil Boc și va trebui să propună un plan de acțiuni;
- sunt două proiecte foarte mari, iar diferența dintre ce am făcut până acum și ce vom face de acum încolo e uriașă;
- îmi permit o metaforă: știm să zugrăvim o casă, dar acum trebuie să construim un bloc;
- ne spune domnul Boc să stăm liniștiți, să stăm calmi, că toate sunt la locul lor; nu trebuie să stăm liniștiți, ci trebuie să fim pregătiți;
- USR lucrează la înființarea unui consiliu consultativ, compus din specialiști din mai multe domenii, reprezentanți ai tuturor partidelor politice și din societatea civilă, pentru o informare cât mai corectă și mai promptă a clujenilor vizavi de lucrările de pe șantier;
- dacă nu vom avea încrederea și suportul cetățenilor, lucrurile nu vor merge bine;
- gândiți-vă că, odată începute lucrările la metrou, vom avea un trafic cumplit: sunt 250-300 de camioane care vor intra zilnic, inclusiv sâmbătă și duminică, în Cluj;
- aceste proiecte trebuie făcute, dar trebuie făcute cu cap;
- la final, câteva cuvinte despre proiectul Drumul Expres Tureni – A3, la care m-am implicat foarte mult și am pus mult suflet: pe 10 aprilie se încheie perioada de depunere a ofertelor, iar dacă nu sunt contestații, se poate intra în lucru; proiectul are o perioadă de execuție de 18 luni, dar eu cred că în 12 luni, cu un constructor serios, vor putea fi încheiate.