Controversă privind tarifele pentru parkingul aeroportului. Consilierul vehement, riposta administratorului parcării

Autor  admin   în       2 years în urmã     1048 Vizualizări.  

Consilierii județeni au decis să amâne discuția privind solicitarea de mărire a tarifelor de parcare aplicate de GOTO Parking, compania care a concesionat parcarea Aeroportului internațional „Avram Iancu”. După ce un consilier USR a cerut cu vehemență respingerea scumpirilor, a intervenit cu explicații compania care administrează parcarea.

Motivele pentru mărirea tarifelor 

GOTO Parking a cerut mărirea tarifelor invocând inflația, creșterea în ultimii doi ani a prețului la combustibili și a parității leu – euro.

Mai jos e lista cu prețurile actuale, respectiv cele propuse de GOTO, în acord cu inflația. Se observă o creștere de 33% la parcarea pentru cel mult o jumătate de oră, apoi procentul scade sub 30%.

Consilierul vehement

Cel mai vehement a fost consilierul județean Ionuț Florea de la USR PLUS Cluj. Acesta a spus că solicitarea companiei nu se justifică și că a făcut, alături de colegii săi, o analiză.

„Nu se justifică sub nicio formă creșterea tarifelor cerută de compania GOTO PARKING. Ba din contră, riscăm să comitem o ilegalitate, pentru că potrivit contractului, firma este obligată să prezinte concedentului justificarea în scris a motivelor și calculațiilor care stau la baza deciziilor sale.

Ori în adresa lor, nu este niciun fel de calculație. Doar vorbe, atât. Vă prezint câteva motive pentru care propun să nu votăm această creștere de tarife. Ei spun și aduc argument inflația, motiv pentru a crește tarifele. De la 1 ianuarie 2020 și până în 31 decembrie 2021, inflația pe cei doi ani a fost de 7,83%.

Atunci cum justifică o creștere a tarifelor cu 27% pe 2020 și cu încă 27% pe 2021, dacă inflația a fost 7,83% pe cei doi ani? Adică o creștere a tarifelor de 54% pe o inflație de 7,83%. Alt argument folosit de dânșii este creșterea cursului leu – euro.

În 2020, media cursului valutar a fost de 4,8371 lei/euro, iar în 2021 – 4,9204 lei/euro. O creștere de numai 1,72% în doi ani. Această creștere de 1,72% necesită o creștere a tarifelor de 54% în doi ani? Eu zic că nu. Apoi, dânșii spun că au făcut investiții în 2019, dar acum suntem în 2022″, a spus Florea.

„Dragi colegi, vă îndemn să votați în interesul cetățenilor și a județului, adică împotriva acestei cereri nejustificate” – Ionuț Florea, consilier județean USR PLUS

La rândul său, consilierul Horea Chirteș a solicitat o amânare, adăugând că tarifele cerute sunt mari. Pe aceeași variantă a fost și consilierul județean Ovidiu Călin Cosma, care a mai spus că tarifele de la Aeroportul Otopeni sunt la fel cu cele de la Cluj, însă aeroportul din Capitală e mult mai mare.

Ce a spus Alin Tișe, președintele CJ Cluj

„În regulă, am reținut poziția dumneavoastră. Sunt de acord în anumite părți cu ceea ce ați spus în analiză dumneavoastră. Noi avem obligația să analizăm solicitarea lor. Rolul nostru este să vedem dacă se justifică această majorare. Pot propune o amânare atât a dezbaterii, cât și a analizei finale. Eu sunt deschis pentru a găsi soluția optimă. Și pentru a nu avea dubii trebuie ca dosarul să fie analizat și de Comisia juridică, dar și de cea economică. Ba chiar și de Patrimoniu”, a declarat șeful deliberativului județean.

S-a trecut la vot, iar proiectul de actualizare a tarifelor de parcare a fost amânat cu 31 de voturi. Motivul: pentru a putea fi analizat mai în detaliu.

Ultima creștere a tarifelor solicitată de către compania GOTO Parking, și aprobată de CJ Cluj, a fost în luna octombrie 2020.

Reacția GOTO

La solicitarea Media9, compania GOTO Parking a transmis un punct de vedere în legătură cu situația de la aeroport

GOTO Parking a cerut mărirea taxelor de staționare pentru a fi în concordanță cu schimbările economice. Toate investițiile de modernizare a parcării rămân în patrimoniul Consiliului Județean Cluj.

Ultima creștere a taxelor a avut loc în luna noiembrie a anului 2020, iar acestea au rămas constante până în prezent, în ciuda schimbărilor economice și sociale din ultimii doi ani. Mărirea tarifelor în incinta parcării GOTO Parking este considerată necesară din mai multe motive. În primul rând, în contextul măsurilor determinate de criza COVID-19, s-a resimțit reducerea activității Aeroportului din Cluj-Napoca. În al doilea rând, de la ultimele modificări ale tarifelor de acces și staționare, a existat o creștere constantă și generalizată a prețurilor, ceea ce a afectat puterea de cumpărare. Creșterea costurilor este reflectată în procentele de creștere a inflației, prin creșterea cursului euro (cum este în cazul redevenței calculată prin raportarea la această valută), prin mărirea salariului minim pe economie (cum este cazul principalelor cheltuieli ale companiei, salarii, costurile de pază și costurile de asigurare a curățeniei), și creșterea prețurilor la utilități (energia electrică și gazul în special).

În plus, deoarece GOTO Parking își dorește să ofere servicii de înaltă calitate pasagerilor care tranzitează Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj-Napoca, au fost deja realizate numeroase investiții în digitalizarea parcării, iar altele sunt în curs de realizare.

Investiții:
Anul 2019
-schimbarea sistemului de acces în parcare cu unul modern care permite identificarea numerelor de mașină
-schimbarea automatelor de plată
-amenajarea spațiilor de parcare
-reorganizarea circulației în sensuri unice
-amenajarea zonei de „kiss & fly”
-reamenajarea spațiilor verzi
-refacerea panourilor de semnalizare și infomare
-sistem modern ce permite identintificarea numerelor de înmatriculare
Anul 2020:
-implementarea sistemului de plată prin aplicația yeParking
-etapa întâi din implementarea unui sistem de iluminat al parcării (14 de stâlpi pentru iluminat)
-introducerea unui sistem performant de supraveghere a parcării prin camere video
Anul 2021:
-finalizarea proiectului de iluminat public (6 stâlpi pentru iluminat)
-implementarea unui serviciu de rezervare în avans a spațiului prin intermediul aplicației ZEN PARKING.
Anul 2022:
-instalarea a două stații de încărcare a mașinilor electrice

Toate aceste modernizări au presupus costuri substanțiale pe care compania și le-a asumat, dar care au exercitat o presiune financiară. Investițiile au fost realizat în scopul menținerii nivelului de satisfacție al clienților cât mai ridicat, iar acestea vor rămâne în patrimoniul Consiliului Județean Cluj.

Solicitarea de modificare a tarifelor a fost transmisă Consiliului Județean Cluj, așa cum cere legislația în vigoare, cu 30 de zile înainte de implementare”.

 

 

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.