Contestație pe licitația privind noul PUG. “Municipiul Cluj nu este exceptat de la aplicarea legii, prin interpretări proprii”
Clujul are un plan urbanistic general (PUG) din 2014, iar specialiștii spun că lucrarea arhitecților de la Planwerk este una modernă (oricât nu le-ar fi pe plac unora dintre dezvoltatori). Ar putea fi valabil cel puțin 10 ani și cel mult 20. Primăria face însă un joc greu de înțeles. S-a grăbit să lanseze o licitație pentru reactualizarea PUG, încă din 2019, adică după numai cinci ani și câteva luni de la completa intrare a lui în vigoare. Când a avut oferta pe masă, s-a străduit din răsputeri să descalifice singura asociere interesată. Este vorba despre parteneriatul româno-olandez S.C. SYNERGETICS CORPORATION SRL – PANTEIA B.V. – AV TRANSPORT PLANNING SRL.
Depunerea ofertelor a avut loc în toamna anului trecut, iar analiza a durat mai bine de cinci luni. În sfârșit, înainte de Paști, Primăria a anunțat că unica ofertă depusă nu este eligibilă. Operatorul economic s-a adresat Comisiei Naționale pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC), acuzând Primăria de faptul că, sfidând legea, a refuzat să realizeze un proces coerent de evaluare a ofertei.
Motivul principal pentru care municipalitatea a declarat oferta neeligibilă este acela că membrii asocierii nu ar avea experiența necesară. Synergetics Corporation și partenerii arată însă, în plângerea depusă la CNSC în 22 aprilie, că Primăria acceptase deja experiența asocierii în momentul în care a declarat admis documentul unic european (DUAE). Cu alte cuvinte, Primăria a zis inițial că e albă, apoi s-a decis că e neagră. Proiectele similare ale bucureștenilor, prezentate în DUAE, sunt realizarea PUZ-urilor pentru Parcul Carol I și pentru Parcul Herăstrău, din capitală.
Acestea sunt proiectele finalizate, pentru că altfel, așa cum se arată în plângerea de la CNSC, Synergetics este asociată în consorțiul care derulează contractul pentru realizarea PUG București, elaborează în prezent Planul de Amenajare Teritorială Ilfov, PUG Craiova, PUG Brașov, PUG Călărași, PUG Eforie, PUG Otopeni, PUG Snagov, PUG Mogoșoaia, este unul dintre cei doi ofertanți selectați la procedurile în desfășurare PUG Constanța, PUG Sibiu, PUZ Port Constanța.
Cât privește Panteia BV și AV Transport Planning SRL, aceste două societăți urmau să fie responsabile pe mobilitate în PUG-ul Clujului. Nici experiența lor nu a fost acceptată. În contestație se arată că acestea au realizat – alături de WSP UK, „Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Lot 1 – Poli de Creștere Brașov și Constanța”, un proiect derulat de Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).
Istoricul celor trei companii arată că au fost implicate în proiecte majore de regenerare urbană și mobilitate, doar în primul trimestru al anului 2020 finalizând, pentru Ministerul Transporturilor, consultanța pentru mecanismul de acordare a subvențiilor pentru transportul pe calea ferată și contractul pentru „studiile de sustenabilitate şi eficientizare a reţelei feroviare din România”, parte din Programul Operaţional Infrastructura Mare al Uniunii Europene.
În contestație, Synergetics Corporation SRL îl acuză pe arhitectul șef al Clujului, Daniel Pop, de reavoință, iar într-un loc lansează și o ironie: “Aplicarea legii este unitară pe tot teritoriul României și Municipiul Cluj nu este exceptat de la aplicarea legii, prin interpretări proprii”.
“Oferta depusă nu a fost eligibilă, așa că trebuie reluată licitația. Operatorul economic se poate adresa CNSC, e acces liber la justiție. Am aplicat prevederile legale, nu avem ce să facem”, a comentat primarul Emil Boc.
„Asocierea noastră a contestat la CNSC decizia autorității contractante. Vom aștepta verdictul Consiliului și, în funcție de acesta, vom hotărî ce urmează să facem. Este greu de înțeles de ce autoritatea contractantă a desacalificat o ofertă pe care anterior a considerat-o admisibilă. Contestația noastră este publică pe SICAP și conține toate argumentele”, a declarat Adrian Ilie, unul dintre proprietarii Synergetics Corporation SRL.
2,5
milioane de lei este prețul pe care municipalitatea și-a prognozat să îl plătească pentru noul PUG.
Suma pusă la bătaie a fost criticată și de arhitecții clujeni, care au motivat astfel neimplicarea în această licitație. În caietul de sarcini se cer plan de mobilitate urbană, hartă de zgomot, inclusiv un recensământ al spațiilor de locuire din oraș.
CITAT
“Prin contestație, subscrisa nu am solicitat ca CNSC să declare câștigătoare oferta noastră, ci am solicitat ca CNSC „să dispună obligarea autorității contractante să reia procedura din etapa de verificare a documentelor suport/dovezilor pentru demonstrarea informațiilor din DUAE ale ofertei clasate pe primul loc după aplicarea criteriului de atribuire și să reevalueze oferta asocierii noastre: […] Ținând cont de cele dispuse, să decidă că oferta noastră este admisibilă și să desemneze oferta asocierii noastre ca ofertă câștigătoare”
fragment din contestație