Consultare publică pentru două loturi din „Autostrada Nordului”. O parte însemnată din autostradă va trece și prin județul Cluj

Autor  Tudor Știrbu   în       1 year în urmã     15135 Vizualizări.  

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a inițiat o consultare publică referitoare la două loturi din drumul de mare viteză Baia Mare – Suceava, cunoscut mai mult sub denumirea „Autostrada Nordului”. O parte din această autostradă va trece și prin nordul județului Cluj. 

CNAIR a realizat un chestionar privind traseul drumului de mare viteză pentru Lotul 1 Baia Mare – Dej și pentru Lotul 2 Dej – Bistrița.

Este vorba despre un chestionar care cuprinde mai multe întrebări (cititorii sunt întrebați, printre altele, care e cea mai bună variantă din proiect, dacă proiectul îi afectează cu ceva, dacă există măsuri suplimentare sau oportunități care ar fi benefice comunității din care fac parte, dacă există etape care n-au fost luate în calcul în această etapă a proiectului etc.).

Pentru lotul Baia Mare – Dej  (foto jos) sunt propuse două alternative: (V1) Varianta Roșie (71,64 kilometri); (V2) Varianta Albastră (108,59 kilometri).

Pentru lotul Dej – Bistrița (foto jos) sunt propuse trei alternative: (V1) Varianta Roșie (76,04 kilometri); (V2) Varianta Verde (79,23 kilometri); (V4) Varianta Albastră (78,10 kilometri).

Variantele propuse pot fi consultate în corpul fiecărui chestionar, unde există câte un link pentru fiecare dintre ele.

Chestionarul pentru lotul 1 Baia Mare – Dej se găsește AICI.

Cel care privește lotul Dej – Bistrița se găsește AICI.

Comentariile pot fi trimise până duminică 22 octombrie 2023, ora 23:59. 

AUTOSTRADA NORDULUI are următorul traseu: Oar – Satu Mare – Baia Mare (MM) – Jibou (SJ) – Dej (CJ) – Beclean (BN) – Bistrița (BN) – Vatra Dornei (SV) – Iacobeni (SV) – Câmpulung Moldovenesc (SV) – Gura Humorului (SV) – Suceava.

Autostrada Nordului este propusă ca drum expres (sau drum de mare viteză) care pornește de la punctul de pe granița cu Ungaria, Oar, Satu Mare. Traseul spre est trece prin apropierea localităților Baia Mare, Dej, Bistrița, Vatra Dornei, după care este preconizată o joncțiune cu A7, continuându-și traseul până la Suceava.

Autostrada Nordului va face conexiunea între 6 județe din Maramureș, Transilvania și Moldova. 

În ceea ce privește valoarea contractelor, cel pentru Lotul 1 (Baia Mare – Dej) are o valoare de 12,74 milioane de lei (fără TVA), iar contractul pentru lotul 2 (Dej – Bistrița) are o valoare de 8,37 milioane de lei (fără TVA).

În 25 octombrie 2022, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat pe contul său de Facebook că au fost semnate studiile de fezabilitate pentru cele două loturi.

 

335

de kilometri este lungimea planificată pentru drumul de mare viteză care pornește de lângă Satu Mare și ajunge la Suceava

Proiectul Autostrăzii Nordului (A 14), care ar trebui să lege Satu Mare de Suceava, pe o distanță planificată de 335 de kilometri, se află încă în faza studiilor de fezabilitate, deși, conform legii, ar mai fi aproximativ doi ani până când ar trebui finalizată construcția.

Inițial era prevăzut ca, de la Satu Mare, autostrada să treacă spre Ungaria prin punctul de frontieră Petea. Ulterior autoritățile din Ungaria au identificat un sit Natura 2000 la Rozsály – Csengersima în dreptul localității Petea care a dus la modificarea traseului pe partea stângă a râului Someș, urmând ca drumul să intersecteze granița cu Ungaria în dreptul localității Csenger din Ungaria și Oar din România, aproximativ 7 km la sud de Petea, în linie aeriană. Aici încă nu există un punct de trecere comun al frontierei.

Și în celălalt capăt, în județul Suceava în urma forajelor s-a descoperit că în unele locuri straturile de pământ se deplasează.

Harta proiectelor de Infrastructură. A14 apare trasată, ca proiect, cu o linie roz. FOTO: Asociația Pro Infrastructura 

Care este diferența între drumul expres și autostradă

Drumul rapid/expres este un drum public cu viteze admise între 50 și 120 km/h, cu benzi de circulație mai înguste, fără bandă de urgență și spațiu de demarcare, cu separator de beton. Viteza maximă pe drumul expres poate scădea, la deal sau munte până la 80 km/h.

Pe autostrăzi se poate circula, în România, cu maximum 130 km/h, acestea fiind înzestrate cu parapet metalic (inclusiv pe margine) și benzi de accelerare / decelerare. Construirea unui DX este cu 30% mai ieftină decât a unei autostrăzi, însă acesta poate să fie transformat ulterior în autostradă, în funcție de trafic.

Citelte și acest articol:

Drumul expres care va lega Autostrada Transilvania de viitoarea Autostradă a Nordului

 

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.