Consiliul Concurenței: Preluarea brandului Napolact de către ungurii de la Bonafarm poate influenţa structura pieţei lactatelor din România
Tranzacţia prin care grupul ungar Bonafarm intenţionează să preia brandul Napolact de la FrieslandCampina România poate influenţa structura pieţei locale a lactatelor, relevă Raportul privind evoluţia concurenţei în sectoare cheie, lansat de Consiliul Concurenţei.
Tranzacția este caracterizată printr-un grad ridicat de fragmentare şi simetrie relativă a costurilor între procesatori de produse lactate.
Potrivit sursei citate, în 2024, cei mai mari procesatori de lactate au înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de aproximativ 9% faţă de anul precedent, din care 60% le-a revenit principalelor companii (Albalact, Danone, Hochland etc.).
„În termeni de volum, producţia şi consumul au înregistrat creşteri moderate. În prezent, tranzacţia prin care Grupul Bonafarm intenţionează să preia brandul Napolact de la FrieslandCampina România se află în analiză de către autoritatea de concurenţă, pentru a evalua compatibilitatea cu mediul concurenţial normal. Analiza va include structura pieţei în amonte (achiziţia materiilor prime, impactul asupra fermierilor locali), precum şi pe cea din aval (gama de produse, mărci private etc.)”, se arată în documentul citat de Agerpres.
În 2025, cota standard de TVA a crescut la 1 august de la 19% la 21%, iar majoritatea produselor alimentare, inclusiv lactatele, au trecut la cota de TVA de 11%, comparativ cu valoarea anterioară de 5-9%.
Deşi lactatele nu sunt supuse direct accizelor, majorările pentru energie, carburanţi şi ambalaje vor influenţa costurile de producţie şi distribuţie, se menţionează în raport.
„Piaţa lactatelor se caracterizează printr-un grad ridicat de fragmentare şi simetrie relativă a costurilor între jucători. Tranzacţia Bonafarm-FrieslandCampina poate influenţa structura pieţei, însă evaluarea finală depinde de decizia autorităţii de concurenţă”, conform documentului.
Consiliul Concurenței a anunțat recent că analizează tranzacția prin care FrieslandCampina, unul dintre cei mai importanți operatori din piața lactatelor din România, vinde afacerea către maghiarii de la Bonafarm Group, deținut de un apropiat al premierului Viktor Orban. Tranzacția include celebrul brand Napolact și facilitățile de producție din Cluj și Târgu Mureș.











