Considerat „cel mai modern și atractiv oraș din România”, Clujul a rămas în urmă la capitolul proiecte moderne de retail și mixed-use
Într-un discurs intitulat Urban Future with a Purpose, Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a evocat viitorul urban al Europei și a invitat administrațiile locale și sectorul privat să se implice pentru a genera transformarea orașelor prin proiecte care să integreze natura, digitalizarea și soluțiile complexe de sustenabilitate astfel încât acestea să devină mai respirabile, mai locuibile și, în general, mai prietenoase cu locuitorii.
Conform economica.net, România se află în ultimii ani pe harta europeană a regenerării urbane cu proiecte gândite să satisfacă exigențele unui public tot mai sofisticat, consumator de inovație, tehnologie și experiențe noi. Potrivit sursei citate, piața locală rămâne nesaturată în raport cu alte state europene, la o densitate medie de retail (mp/mia de locuitori) de 225, potrivit datelor oficiale.
Clujul, orașul cu cea mai rapidă creștere a PIB-ului pe locuitor din UE
Conform sursei citate, orașul de pe Someș, al doilea centru de business din România după București, se remarcă printr-o dinamică specială, cu o creștere economică neegalată nu doar la nivel național, dar și în UE, performanță care îi sporește atractivitatea față de investitori.
„Clujul a depășit în ultimii ani alte orașe din România în ceea ce privește creșterea economică, datorită economiei sale diversificate, cu o pondere mare de servicii, și capacității sale de a atrage forță de muncă înalt calificată din toate zonele țării.
Este orașul cu cea mai rapidă creștere din UE în ceea ce privește PIB-ul pe cap de locuitor între 2000 și 2020, conform datelor Eurostat, înregistrând în medie o creștere de 9% pe an în această perioadă.
PIB – ul Clujului, la 103% din media UE
PIB-ul său pe cap de locuitor a ajuns la echivalentul a 103% din media UE, devenind al doilea oraș din România, după București, care a atins convergența deplină cu nivelurile medii europene ale puterii de cumpărare și depășind orașe precum Barcelona, Nisa, Leipzig sau Zagreb”, a spus Simina Niculiță, Partner & Head of Retail Agency la Colliers România.
„Nu este de mirare că orașul din inima țării, devenit scena celor mai efervescente festivaluri și evenimente sportive, un adevărat magnet pentru tinerii talentați, proaspăt intrați în câmpul muncii, dar și ‘cartierul general’ al unor mari jucători din IT și tehnologie, atrage tot mai mult atenția investitorilor din real-estate, ca răspuns la nevoia orașului de a se extinde”, mai precizează sursa citată.
Cel mai modern și atractiv oraș, rămas în urmă la proiectele de tip mixed-use
La fel ca în vestul Europei, la Cluj există o zonă industrială situată în proximitatea centrului care este inertă, total inaccesibilă locuitorilor, dar pentru care există propuneri de proiecte de tip mixt.
Astfel de proiecte au relevanță pentru Cluj în condițiile în care, în ciuda succesului economic, orașul a rămas în urmă la capitolul proiecte moderne de retail și mixed-use.
(Pentru a fi clasificat drept mixed use, un proiect trebuie să ofere funcții multiple, îmbinând funcția rezidențială cu cea comercială, de birouri, recreativă, medicală etc., scopul fiind de a răspunde adecvat cât mai multor nevoi, oferind o soluție practică la agitația orașului – n.r.).
Potrivit Colliers, au fost dezvoltate doar 180.000 mp de spații comerciale închiriabile la o populație de circa 700.000 de locuitori în zona metropolitană. Spre comparație, orașe din Polonia precum Cracovia și Poznan, cu o populație dublă față de Cluj (1,5 și, respectiv, 1,2 milioane de locuitori), au de peste patru ori mai mult spațiu comercial decât Clujul (între 800.000 și 900.000 mp fiecare).
Decalajul este și mai mare în comparație cu orașele din Vestul Europei, situație care evidențiază potențialul semnificativ de dezvoltare a Clujului pe acest segment.
Clujul, „cel mai modern și atractiv oraș din România”
„Clujul este considerat cel mai modern și atractiv oraș din România, fiind prima opțiune pentru tinerii care se mută din alte orașe, datorită numărului mare de evenimente culturale, a stilului de viață și a calității vieții (mediu, spații verzi, restaurante, școli).
Este un oraș care simte nevoia de noi dezvoltări imobiliare verzi de ultimă generație cu destinație mixtă. Orașul are o serie de zone industriale situate în oraș, care au un potențial uriaș de reamenajare, atrăgând dezvoltatori de renume.
Cu suprafețe mari disponibile, astfel de proprietăți sunt perfecte pentru regenerare urbană, integrarea zonelor verzi cu funcțiuni de retail fiind în măsură să propună noi concepte.
La nivel global se simte presiunea pe noile dezvoltări de a veni cu noi concepte verzi creative, care se disting clar de proiectele tradiționale, care să schimbe percepția consumatorilor cu privire la proiectele imobiliare.
Orașe mari precum București, Cluj sau Iași au cu siguranță nevoie de astfel de produse și sperăm că ele vor fi dezvoltate în următorii ani”, a explicat Simina Niculiță, citată de economica.net.
De altfel, retailul este și cel mai „verde” sector în România, cu aproximativ 70-80% din proiectele majore de retail din orașele mari, precum București, Cluj-Napoca, Timișoara, care dețin certificări verzi.