Conectarea cu autostrada. Telenovela unui proiect de infrastructură din județul Cluj
CNAIR, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Cluj, se bâlbâie de peste cinci ani cu un proiect de infrastructură. Emil Boc a anunțat ieri că, în 2022, vom avea legătură între DN1 și autostrada A3, pe la Mărtinești, dar în spate se află o mulțime de eșecuri.
7
kilometri ar urma să aibă conexiunea dintre cele două șosele, pe un traseu din zona localității Mărtinești.
Studiul de fezabilitate a fost atribuit prima dată în 2015; atunci traseul era de 5 kilometri, pe la Tureni. Primărița de acolo s-a opus, iar proiectul nu a mai fost dus până la faza licitației de execuție. În 2019, DRDP Cluj a scos la licitație din nou studiul de fezabilitate. De această dată era vizată conectarea autostrăzii nu doar cu DN1, ci și cu centura Vâlcele – Apahida. S-a găsit atunci modalitatea de a se include această conexiune rutieră în drumul “Someș Expres” Turda – Halmeu, prevăzut în masterplanul general de transport. Ruta urma să fie Turda-Mărtinești, Mărtinești-Vâlcele si Vâlcele-Lacul Sărat. Nu s-a prezentat însă nimeni la licitație, care a fost anulată. Acum avem noul drum prevăzut pe la Mărtinești; studiul de fezabilitate a fost atribuit și ar trebui finalizat în februarie 2021, iar durata de execuție estimată este de 9 luni.
3
licitații pentru studii de fezabilitate a făcut DRDP; unul e acolo, la sertar, și s-au dat bani mulți pe el, altul se face în prezent. A existat și un caz când la licitația pentru SF nu s-a prezentat nimeni.
Ca să înțelegeți, toate aceste modificări vin și pe fondul schimbărilor repetate de conducere atât la CNAIR, cât și la DRDP Cluj. Directorul regional a fost Eugen Cecan, a fost demis în urma unor probleme de integritate, în 2018. El a fost înlocuit cu orădeanul Radu Băruță, fost director general adjunct al CNADNR; Băruță a stat doar câteva luni și a fost la rândul său înlocuit, în ianuarie 2019, cu Crina Lăpușan, șefa departamentului juridic din DRDP Cluj. În vara anului trecut, pe funcție a revenit Eugen Cecan.
“Realizarea acestui drum de 7 kilometri va scoate traficul greu din Cluj-Napoca și Baciu. Gândiți-vă că mașinile de mare tonaj care vin pe autostradă și vor să meargă spre Baia Mare sau Bistrița nu vor mai tranzita Calea Baciului și Bulevardul Muncii, ci vor ieși pe la Mărtinești și vor circula pe centura Vâlcele – Apahida. Noul drum va decongestiona și ruta Gilău – Florești – Cluj, iar Turda va scăpa la rândul său de traficul greu”, a spus Emil Boc.