Concluzii ca în desene animate. Aviz de mediu pentru cartierul cu gară de tren, metrou și centură

Autor  Ionel Lespuc   în       1 year în urmã     11232 Vizualizări.  

Noul cartier Sopor, care ar urma să se dezvolte pe 250 de hectare, a primit luna aceasta avizul de mediu. Dacă ne uităm în documente, găsim un univers paralel, aproape fără legătură cu realitățile clujene cotidiene. Se spune că în noul cartier se va circula prea puțin cu automobilul și că avioanele vor decola spre Apahida. Niște concluzii ca în desene animate – frumoase pe hârtie, nu și în lumea în care funcționăm.

Specialiștii de la Agenția pentru Protecția Mediului (APM) au decis că proiectul va avea impact nesemnificativ asupra mediului, în ceea ce privește noxele, prin soluțiile de mobilitate alternativă propusă: metrou, tren, mijloace de transport în comun, biciclete. Altfel spus, printr-o utilizare mai redusă a mașinilor personale.

La poluarea fonică din cauza aeroportului este și mai haios. Se face trimitere către Planul de acțiune pentru prevenirea și reducerea zgomotului aeroportuar (aprobat în 2017), unde principala măsură prevăzută este cea de evitare a direcțiilor de aterizate/decolare cu survolarea orașului și plafonarea numărului de mișcări de aeronave pe timp de noapte. Și vedem cu toții că nu se respectă, avioanele zboară tot peste Cluj.

APM a stabilit în 2021 ca acest proiect să treacă printr-o evaluare de mediu, care se finalizează cu obținerea (sau nu) a avizului de mediu. În cazul acesta, s-a emis avizul pozitiv. Este o procedură de evaluare de mediu pentru planuri și programe, stabilită prin HG 1076/ 2004, care transpune Directiva 2001/42/CE.

Planul urbanistic zonal pentru viitorul cartier a fost realizat de echipa coordonată de Vlad Sebastian Rusu și Octav Olănescu. Cei doi au câștigat concursul de soluții pentru elaborarea Masterplan Sopor, în 2019.

250

de hectare ar urma să aibă noul cartier Sopor, mai mare decât Mănășturul. Sunt prevăzute case și blocuri, dar nu mai mult de parter și șase etaje. Cartierul va avea șase „insule”, fiecare dintre acestea cu propriile dotări de proximitate.

Dacă se va construi, acesta va fi un cartier cu alternative de mobilitate, cu locuințe moderne, cu parcuri și dotări educaționale de proximitate.

Demersurile pentru planul urbanistic zonal merg înainte, însă totul se blochează la buna înțelegere dintre proprietari. Majoritatea covârșitoare a terenurilor sunt private, iar oamenii nu cad la pace, după doi ani de întâlniri. S-a propus realizarea unor asocieri între proprietari, pe șase zone. Arhitecții și primăria au mediat întâlniri cu cei aproximativ 900 de proprietari, dar încă nu s-a născut niciuna dintre asociații. În schimb, ar putea să apară procese, dacă nu se găsesc soluții unanim acceptate.

Cartierul ar urma să devină unul scump, tocmai pentru că are totul planificat. Conform planului urbanistic zonal, va fi deservit de centura metropolitan – va exista un drum de legătură dedicat, dar și trei pasaje peste centură, unul rutier, iar două pietonale + velo, stație de metrou în partea vestică și gară de tren metropolitan, pe latura estică.

About