Clujul și-a aprobat viitorul „bulevard cu mall-uri”: investiție de peste un miliard de lei, cu poduri, sensuri giratorii și două parcări subterane

Autor  Ionel Lespuc   în       22 ore în urmã  

Clujul face un pas decisiv pentru implementarea unuia dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură urbană: culoarul de mobilitate din nordul orașului, „bulevardul cu mall-uri”, a fost aprobat vineri, 13 iunie 2025, de Consiliul Local. Este vorba despre o intervenție amplă de-a lungul liniilor de cale ferată, între platformele Rivus (Carbochim) și Sanex, care va reconfigura profund traficul și peisajul urban al zonei.

O parte din proiect va fi realizat chiar de dezvoltatorii celor două mall-uri. „Noi le-am dat indicații celor de la Rivus cum să facă partea lor de proiect”, a spus viceprimarul Dan Tarcea. În acest moment, Rivus are un avans în ceea ce privește parcurgerea pașilor birocratici pentru a putea începe să construiască.

Proiectul este structurat în zece obiective distincte, cu un total de 9,3 kilometri de traseu. Noul bulevard va include:

  • peste 102.000 mp de carosabil nou,
  • trotuare și piste de biciclete pe o lungime totală de peste 12 km,
  • 13 stații de transport public,
  • 6 sensuri giratorii,
  • 3 poduri noi și 2 reabilitate,
  • precum și 2 parcări subterane.

Traseul va străbate zona IRA și străzile Răsăritului, Câmpul Pâinii, Fabricii, Fabricii de Zahăr, Aurel Vlaicu și Traian Vuia – o axă care conectează puncte strategice de dezvoltare urbană, precum viitoarele centre comerciale, zonele rezidențiale în expansiune și facilitățile de transport multimodal.

Valoarea totală a investiției depășește 1 miliard de lei.

Costurile estimate pentru cele zece obiective sunt de:

  • 903,6 milioane lei fără TVA,
  • 1,06 miliarde lei cu TVA.

Cele mai costisitoare tronsoane sunt:

  1. Str. Răsăritului (Fabricii – Fabricii de Zahăr) – 241,96 milioane lei cu TVA
  2. Str. Câmpul Pâinii – Pasaj IRA – 158,66 milioane lei cu TVA
  3. Str. Răsăritului (Paris – Fabricii) – 116,16 milioane lei cu TVA

La celălalt capăt al clasamentului, cel mai ieftin segment este cel de pe strada Răsăritului (Someș – Paris), estimat la 42,43 milioane lei cu TVA.

Durata de implementare variază între 24 și 45 de luni, în funcție de complexitatea fiecărui obiectiv. Proiectul va fi derulat etapizat, începând cu achizițiile publice, urmate de fazele de proiectare tehnică și execuție propriu-zisă.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.