Clujul ratează cu bună știință șansa de a avea un punct intermodal după standardele europene. Avantaj Lidl

Autor  Ionel Lespuc   în       2 years în urmã     4783 Vizualizări.  

TOATE studiile și planurile  elaborate, inclusiv vechiul și noul plan de mobilitate urbană durabilă (PMUD), subliniază nevoia unui punct intermodal la gară. Știți la ce pagină a planului este? Fix la pagina pe care primarul a ignorat-o.

În zona gării Cluj-Napoca există stații de transport în comun. Ce i-ar mai trebui acelui spațiu să devină punct intermodal? O autogară, care să preia călătorii și să îi transporte în localitățile din județ unde nu oprește trenul sau unde nu există cale ferată. Dar aceasta nu se face, deși exista un teren viran fix lângă gară. Acolo mai întâi s-a făcut un magazin Dedeman, iar acum urmează să se ridice și un Lidl.

Chiar dacă terenul aparținuse fostei fabrici Tehnofrig și era privat, se putea face o expropriere. În Zorilor, de exemplu, pentru un parc, s-a putut.

Am discutat despre acest aspect cu arhitectul Mihai Radu, component al Comisiei tehnice de amenajare a teritoriului și urbanism care consiliază arhitectul-șef al municipiului, la Real Estate Agenda, emisiunea realizată de Napoca Live, în colaborare cu Media9.

“Are logică să existe autogară lângă gară, cred că este relația firească autogară – gară – stație de transport public. Dar o autogară nu doar cu curse interjudețe, ci care să lege gara de de teritoriul județului. Pentru a se întâmpla asta, este nevoie de o negociere și o deschidere din partea primăriei și a proprietarului terenului. Răspunsul stă tocmai în documentele de planificare; sunt măsuri propuse prin stategii, precum PMUD sau SIDU, transcrise în PUG, care apoi trebuie implementate de Primărie. Ar fi trebuit specialiștii din Primărie și din afară să îl ajute pe primar să ia decizii, dar nu a arătat nimeni cu degetul exact terenul. Autogara este investiție privată, dar poate să funcționeze ca alte servicii publice. Cum funcționează de exemplu aeroportul sau gara, care nu sunt private. Cel mai bun exemplu este aeroportul: primește avioane de la companii diferite, private, dar e un obiectiv public, în slujba cetățenilor”, a spus Mihai Racu (foto).

Oricum, ne aflăm doar în treabă. Trenul, sau în acest caz autobuzul, a plecat din gară. Anul acesta, proiectul propus pe terenul în cauză de oamenii de afaceri Horia Ciorcilă și Dorel Goia, principalii acționari ai societății Geainv, fostă Tehnofrig Imobiliare, a primit „undă verde”. Este vorba despre un ansamblu imobiliar patru corpuri și 200 de apartamente. Va exista o clădire de birouri din sticlă, având opt etaje înalte. Alte două imobile vor fi tot S+P+8E+R+T, dar cu nivele mai joase, întrucât au ca destinație locuirea. În fine, cele două blocuri vor fi unite de un alt corp, suspendat, pe sub care va trece o stradă interioară

În partea dinspre gară se va construi un magazin Lidl cu 155 de locuri de parcare.

3,4

hectare are terenul din lateralul magazinului Dedeman unde este propus acest proiect. Lidl deține 1,5 hectare.

Investitorul este Geainv SA. În spatele societății pe acțiuni Geainv, fostă Tehnofrig Imobiliare, se află oamenii de afaceri Horia Ciorcilă şi Dorel Goia. Ciorcilă este cel mai cunoscut bancher al Clujului, iar Goia este miliardar, conform revistei Forbes România, și controlează, printre altele, Grupul TeraPlast, cel mai mare pro­ducător român de materiale de construcţii.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.