Clujul, pe modelul Boston. Cercetează traficul și vin cu idei
Anul trecut, Emil Boc mergea în vizită la Boston, la invitația New Urban Mechanics, echipa interdisciplinară de cercetare și inovare a primarului de acolo. New Urban Mechanics are o colaborare cu Centrul Cultural Clujean; a avut reprezentant și la o conferință pe teme de mobilitate de la BTarena, în 2018. “Explorăm și abordăm experimente și prototipuri care acoperă o serie de subiecte, de la viitorul mobilității la infrastructura orașului și la bunăstarea colectivă”, se arată pe website-ul echipei de cercetători americani. Ei bine, Clujul a replicat modelul. A înființat Divizia de inovare urbană (DIU), în cadrul Centrului Cultural Clujean, divizie care însă URMEAZĂ SĂ TREACĂ LA PRIMĂRIE DIN 2022. DIU are ca teme de analiză mobilitatea urbană și meseriile viitorului.
“Vrem să diminuăm timpul petrecut de către clujeni în trafic și să facem naveta zilnică către școală sau birou să devină mai eficientă, sigură și plăcută pentru fiecare dintre noi, și pentru mediul înconjurător. Sprijinim măsuri care ne arată cum putem petrece mai mult timp liber în cartiere, promovează mecanisme voluntare de renunțare la mașina personală, în favoarea altor mijloace de transport, ne ajută să înțelegem cum actualele condiții de trafic ne influențează decizia pentru un anumit mod de transport”, se arată pe site-ul DIU, la capitolul mobilitate urbană.
Echipa DIU are momentan patru angajați, unul singur specializat pe mobilitate, dar urmează să se extindă. „Încercăm să mărim echipa Diviziei, sigur, la fel și celelalte echipe ale proiectelor. Dar drumul e greu, o alergătură uriașă după finanțare, care alergătură de fapt te fură de la munca propriu-zisă, care muncă propriu-zisă nu se poate face fără finanțare”, a explicat Ștefan Teișanu, directorul CCC.
Marile proiecte încep cu realizări mici. Până acum, realizările DIU nu sunt prea vizibile. Dacă stați mult în trafic, sigur nu este vina tinerilor cercetători.
Divizia se mândrește că a obținut abonamente cu 120 călătorii pentru studenți, în locul abonamentelor lunare pe două linii de transport. Măsura a intrat în vigoare din martie și, evident, pe durata pandemiei nu și-a produs efecte. “Unul dintre proiectele pilot ale Diviziei și a diferitelor cercetări efectuate de către membrii Diviziei împreună cu colegii din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, am observat faptul că doar o treime din studenți folosesc facilitatea de abonament gratuit pe două linii de transport comun în Cluj-Napoca. Ca urmare, ne-am propus să testăm metode prin care să contribuim la creșterea numărului de studenți care folosesc abonamentele gratuite. Pentru a îmbunătăți experiența studenților legată de eliberarea și utilizarea abonamentelor, împreună cu CTP și Primăria Cluj-Napoca am propus ca abonamentele să poate fi reînnoite anual, iar studenții să-și poată elibera abonamente ce includ 120 călătorii lunare. Ca rezultat, începând cu luna iunie 2019, CTP a demarat o campanie de schimbare a cardurilor de hârtie existente cu carduri electronice pentru studenți, schimbând totodată și valabilitatea abonamentului de la lunar la anual. Iar din 1 martie 2020, studenții își pot elibera abonamente pentru 120 călătorii”, arată reprezentanții DIU.