Clujul, orașul cu cel mai scump transport public urban per unitate de timp din România
Clujul este orașul cu cel mai scump transport public urban per unitate de timp din România, arată o analiză publicată de Mobilitate Cluj-Napoca.
Potrivit unei comparații între câteva mari orașe din țară, cu un leu poți călători 10 minute în Cluj, 15 minute în Timișoara, 20 de minute în Brașov și Sibiu, 30 de minute în București și 40 de minute în Iași.
Pe de altă parte, Clujul este un oraș care a investit foarte mult în mijloace noi de transport, autobuze diesel și electrice, troleibuze și tramvaie. Chiar acum este în procedură de evaluare o licitație pentru cumpărarea a 18 autobuze electrice articulate.
Totodată, Cluj-Napoca este pe primul loc și la valoarea abonamentelor lunare. Astfel, un abonament lunar costă 177 de lei la Cluj, 130 de lei în Timișoara și 80 de lei în București.
„O grilă tarifară simplă și intuitivă poate contribui decisiv la atractivitatea transportului public, oferte avantajoase pentru utilizatori ocazionali și, mai ales, pentru cei fideli, atrăgând noi călători sistematici.
ÃŽn materie de bilete, buna practică la nivel european este titlul tarifar pe timp. DeÈ™i în municipiul Cluj-Napoca obiÈ™nuitul bilet încă reprezintă călătoria cu un singur vehicul, CTP Cluj oferă È™i bilete pe timp, la 3 lei – 30 de minute prin aplicaÈ›ie, respectiv 6 lei – 60 de minute prin SMS. ÃŽn restul țării, biletele pe timp reprezintă titlul standard de călătorie, oferind până la de 4 ori mai mult timp de acces la serviciul de transport public.
Fidelizarea utilizatorilor se realizează cel mai eficient cu abonamente avantajoase. În sensul asta și în ton cu bunele practici europene, majoritatea orașelor din țară oferă abonamente anuale nelimitate mai ieftine decât 12 abonamente lunare, iar abonamentul lunar costă, în medie, echivalentul unui bilet pe zi. În orașul de sub Feleac abonamentul anual nelimitat lipsește cu desăvârșire, iar cel lunar nelimitat costă echivalentul a 2 bilete pe zi.
Cu cele mai scumpe titluri de călătorie per unitate de timp È™i în lipsa oricărei formă de abonament anual avantajos, nici o „vineri verde” gratuită nu compensează ceea ce este, de fapt, cel mai scump transport public urban din România, cu cea mai puÈ›in avantajoasă ofertă comercială.