Clujul, încă departe de transportul 100% electric: autobuze de 30 de ani circulă zilnic pe rutele lungi
Cluj-Napoca a anunțat în mai multe rânduri că va avea transport public 100% electric până în 2026, termen care ulterior a fost amânat pentru 2028 și, potrivit unor declarații recente, chiar pentru 2030. Un articol publicat de PressOne.ro arată că municipiul este încă departe de un asemenea deziderat.
Deși flota de vehicule a fost reînnoită constant în ultimii ani, autobuze cu o vechime istorică de peste 30 de ani continuă să fie folosite zilnic pe cele mai lungi trasee din oraș și zona metropolitană.
Este vorba despre autobuzele Renault R312 cu indicativele 383 (CJ 11 KGV, fabricat în 1993), 352 (CJ 10 HRZ, 1993), 490 (CJ 13 SVP, 1995) și 493 (CJ 13 SVK, 1995). Acestea au fost aduse în România deja rulate și reprezintă acum o întoarcere în timp pentru călători, dar și o sursă semnificativă de poluare, având motoare diesel vechi.
Autobuzele respective au fost observate circulând pe rute metropolitane către comunele Baciu și Florești, precum și pe liniile 36L (Centru – parcul industrial Emerson), 39 și 39L, care leagă orașul de Valea Chintăului, zona Lomb și Cluj Innovation Park. Culmea, cele mai recente 18 autobuze electrice intrate în flota CTP sunt cumpărate împreună de primăriile Cluj-Napoca și Florești.
Compania de Transport Public Cluj-Napoca, societate aflată în subordinea Primăriei, a declarat pentru PressOne că aceste autobuze nu sunt folosite zilnic, ci doar „în mod ocazional, în zilele de luni până vineri, fără weekend-uri”. Totuși, analiza datelor obținute de jurnaliști arată contrariul — vehiculele vechi au circulat frecvent pe trasee regulate.
„În ceea ce privește oportunitatea utilizării acestor vehicule, menționăm faptul că ele nu sunt folosite în mod regulat, ci în mod ocazional, după necesități, fapt dovedit prin lipsa de activitate a acestor autobuze în zilele de sâmbătă și duminică. În intervalul de lucru de luni până vineri, aceste autobuze sunt folosite ca rezerve, pentru a suplini cursele pe liniile unde este necesar”, a transmis CTP Cluj-Napoca în răspunsul oficial citat de PressOne.
Conform companiei, aceste vehicule fac parte din „categoria autovehiculelor diesel vechi, fiind printre ultimele rămase de înlocuit în procesul de modernizare al flotei de transport public”. Momentan, ele par de neînlocuit.
FOTO: Bianca Felseghi, PressOne.ro











