Clujul în 2021. Cele mai importante proiecte ale orașului: străzi modernizate, parcuri, poduri și parkinguri

Autor  Ionel Lespuc   în       3 years în urmã     2858 Vizualizări.  

Gata vacanța, ne răsfrângem manșetele și luăm noul an de bretele. La toate nivelurile, inclusiv cel al dezvoltării Clujului. Ne apropiem ușor de finalul actualului exercițiu financiar al Uniunii Europene, mai avem trei ani până vom trage linie; vom începe/continua să facem proiecte și pe exercițiul următor, respectiv pentru Planul național de redresare și reziliență. Banii de la Bruxelles sunt salvarea Clujului; o să vedeți că o felie obeză din bugetul provenit din surse locale și naționale nu va merge în 2021 spre dezvoltarea municipiului, ci spre acoperirea salariilor aparatului Primăriei.

Așa cum știți, principala nișă a Media9 este dezvoltarea Clujului, așa că suntem în măsură să vă arătăm ce se va întâmpla cu municipiul în acest an. Ce proiecte vor începe sau continua, ce se așteaptă să se finalizeze. Ne-am rezumat la cele mai importante și mai de impact pentru clujeni.

Proiectele întârziate. Începem cu ele, pentru că ar trebui să se încheie rapid. Parkingul din Hașdeu, cu 360 de locuri, se va finaliza în ianuarie; ultimul termen fusese 10 decembrie. Apoi, până în 25 februarie, conform contractului de finanțare semnat, trebuie să fie predat Turnul Pompierilor; acesta este restant din 8 decembrie. Sunt probleme cu blocul de locuințe sociale de pe strada Ghimeșului, edificat în proporție de 85%; clădirea trebuia să fie “la cheie” în 2019. Sunt șanse să se rezilieze contractul celor de la Ceconi, iar atunci (cu evaluări și noii licitații) inaugurarea mai durează încă un an.

Proiecte în execuție. Pădurea clujenilor, din stânga Bulevardului Muncii, este în lucru, la fel și parcul Ștefan cel Mare. Se lucrează și la baza sportivă La terenuri, din Mănăștur, care ar trebui finalizată în toamnă.

Se lucrează și la extinderea skatepark-ului din Parcul Rozelor, ce urmează să fie terminată în acest an.

Așa cum Media9 a mai scris, se deschide oficial luna aceasta Cimitirul Moș Ion Roată, dar se lucrează la strada cu același nume până la vară; va fi greu accesul în zonă în acest răstimp.

Sigur în 2021. Municipalitatea urmează să dea ordinul de începere a lucrărilor pentru proiectul de modernizare a Bulevardului 21 Decembrie (tronsonul biserica Sf. Petru – Regionala CFR) și pentru 11 străzi din zona centrală, inclusiv Kogălniceanu, Universității și Iuliu Maniu. Dar toate vor lua timp.

Alte patru artere sunt incluse într-un alt proiect, oferit spre execuție celor de la RADP; ne referim la străzile Coșbuc, Alecsandri, Hossu și Sindicatelor. De asemenea, după ce se predă Turnul Pompierilor, va fi modernizată și strada Tipografiei, tronsonul din mijloc; capetele sunt deja elegante.

La gară se vor înlocui în 2021 acele chioșcuri urâte cu stații CTP moderne, pline de vegetație. În 2021 vor începe lucrările de renovare a Podului Locomotivei, cel de la gară.

Licitații în curs. La final de 2020, Primăria a dat drumul mai multor licitații, iar termenul limită pentru depunerea ofertelor de execuție este luna aceasta. Vorbim despre Parcul Feroviarilor, despre mai multe segmente din reamenajarea Someșului (Parcul Armătura, platoul Sălii Sporturilor). Și acestea ar trebui începute în 2021, pentru că sunt din fonduri UE.

Urmează să se reia licitația pentru parcul Farmec, care nu a fermecat pe nimeni la prima strigare.

Concursuri de soluții. Clujul are în plan lansarea mai multor astfel de concursuri. În ianuarie se încheie cel pentru Parcul Est, apoi vine rândul altora: Parcul Bună Ziua, Piața Zorilor, Muzeul Științei, Liceul “Bălcescu” (împreună cu strada Argeș, Canalul Morii și Sala de gimnastică “Sonia Iovan”).

Wishful thinking. În 2021 ar trebui să avem și executantul pentru lărgirea străzii Mărginașă și străpungerea dinspre Calea Mănăștur spre strada Uzinei Electrice; greu de crezut că vor și începe lucrările.

Sperăm să nu cedeze Podul Garibaldi, scos la licitație de vreo patru ori. Degeaba. Primăria dorește acum să predea obiectivul Companiei Național de Investiții, care să se ocupe de a cincea licitație de execuție. Podul ar urma să fie complet înlocuit, cum a fost și Podul Traian, dacă vă amintiți. Și ne mai oprim la podul Oașului – Răsăritului, încă inexistent. Avem executantul, o asociere din București, dar Primăria încă nu îl anunță. Nici pe acesta nu vom circula prea curând.

Clujul în alb și negru. Bilanțul lui Emil Boc pe 2020

Un capitol separat este Podul Porțelanului – așa cum am mai scris, Primăria a preferat să facă studii geotehnice pe un singur mal, iar pe celălalt constructorul, Diferit, a dat de un zăcământ de sare. Diferit nu mai vrea să continue proiectul, așa că e posibil să avem o nouă licitație. Vă garantăm că nu veți traversa Someșul pe noul pod în 2021.

Sunt câteva parkinguri care ar trebui să înceapă în 2021. Ca să nu se facă de râs, Primăria ar trebui să avanseze cu garajul pe schelet metalic de pe strada Liviu Rebreanu, promis de vreo cinci sau șase ani. În schimb, anul acesta se va continua demolarea garajelor vechi, iar primele (din Mănăștur și zona Între Lacuri) mai au puțin de trăit.

Este ceva ce ne place foarte mult: realizarea unor culoare pietonale în cartiere, în proiectul Walkable City. Nu ne-am aventura să ne plimbăm pe ele anul acesta. Există un plan pentru modernizarea parcului IL Caragiale și a străzii Octavian Petrovici, respectiv redescoperirea Canalului Morii pe strada G. Barițiu. Se dorește și realizarea unui parc la Expo Transilvania, dar cu acesta nu ne batem capul în 2021.

Zona metropolitană. Suntem siguri că știți planurile: centură metropolitană, tren metropolitan, metrou. Este de văzut cum se vor raporta noul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, și noul ministru al Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, ambii de la USR, la dorințele Clujului, care este doar beneficiar al acestor investiții. La metrou s-ar putea să strâmbe din nas. 

Articolul e deja lung, lăsăm pe altă dată discuțiile despre creșterea capacității administrative și despre digitalizare. Amânăm pentru un alt prilej și numeroasele proiecte pe care municipiul le-a primit de la public, în programul de bugetare participativă; știm cu toții că întârzierile sunt atât de mari încât s-a preferat “uciderea” programului în 2020.

Media9 urmărește, cum spuneam, fiecare proiect în parte. În mod normal și transparent, municipalitatea ar trebui să posteze pe site-ul propriu stadiul acestor proiecte, astfel încât clujenii să știe permanent care e stadiul dezvoltării Clujului. Să sperăm că și acesta este un proiect al Primăriei pentru 2021.

Buget „complicat” pentru Cluj, în 2021. Boc: „Avem multe guri de hrănit”

About