Clujul are nevoie de poduri noi, cred specialiștii. Unde ar trebui construite
Planul de mobilitate urbană durabilă (PMUD) al Clujului este în plină elaborare. Media9 a obținut draftul studiului realizat de compania Civitta și vă prezintă câteva dintre elementele conținute de acesta. Specialiștii realizează o proiecție este pe termen mediu, 2027, și una pe termen lung, 2035, privind mobilitatea urbană și metropolitană a Clujului. Astăzi vorbim despre analiza Civitta privind podurile din municipiu.
PMUD este un instrument strategic în baza căruia Clujul va putea atrage fonduri europene. Practic, el oferă o direcție de urmat. Să ne amintim că vechiul PMUD al Clujului, care prevedea printre altele centura de nord și tramvai către Florești, a fost ignorat în bună parte.
Inițiată ca o alianță a firmelor de consultanță din statele baltice, cu sediul în Estonia, Civitta se prezintă acum drept cea mai importantă consultanță de management din Europa Centrală și de Est. Specialiștii baltici operează în peste 40 de țări din Europa, Asia și America, având peste 10.000 de proiecte finalizate.
Specialiștii au remarcat faptul că podurile peste Someș nu sunt distribuite echilibrat. Că o parte a Clujului este avantajată, cealaltă mai puțin.
“Râul Someșul Mic reprezintă o barieră naturală în teritoriu și cu toate că există un număr considerabil de poduri care îl traversează, se remarcă concentrarea lor în zona de vest a municipiului, zona de est. Legătura între Bd. Muncii și cartierele Mărăști, Bulgaria și Someșeni este deservită de un număr redus de poduri. O dezvoltare coerentă va presupune îndesirea numărului de treceri peste Someșul Mic între aceste relații, utilizând ca suport infrastructura existentă și relațiile din teritoriu deja formate”, se arată în document.
Prima urgență, din punctul de vedere al consultanților, ar fi construirea unui pod care să lege partea nordică de cea sudică a străzii Fabricii de Zahăr. Acolo acum există un podeț pietonal. Noul pod ar schimba circulația în zona Bulevardului Muncii.
“Urmare a implementării unui pod peste Râul Someș, în zona str. Fabrica de Zahăr, alternativă mai scurtă pentru unii utilizatori pentru a accesa zona cartierului Muncii, prin care se realizează o nouă legătură a zonei Bd. Muncii cu zona centrală, se identifică o reducere a traficului total pe principalele 3 axe paralele, respectiv str. Oașului, str. Fabricii, str. Beiușului și str. Dumitru Georgescu-Kiriac, cu procente cuprinse între 7% (pe str. Oașului și str. Fabricii) și până la 15% (str. Beiușului și str. Dumitru Georgescu-Kiriac). De asemenea, se observă o redistribuite a traficului pe străzile adiacente noului coridor creat de traversarea Someșului pe noul pod”, scrie în draftul PMUD. Tot pe strada Fabricii de Zahăr se propune realizarea unui pasaj peste calea ferată. Podul și pesajul au fost evaluate, în total, la 10 milioane de euro.
Civitta mai propune reabilitarea unor poduri și construirea unora noi. Interesantă este idee conectării comunei Chinteni cu Cluj-Napoca, dinspre strada Oașului.
- construcția Podului Răsăritului (n.r. în această toamnă ar urma să înceapă efectiv lucrările)
- construcție pod peste Nadăș, pe strada Atelierului
- construcție pod peste Valea Chintăului, cu acces dinspre strada Oașului în comuna Chinteni.
- reabilitarea Podului Locomotivei (n.r. Primăria are în plan de mai mult timp, dar nu s-a apucat de treabă)
- reabilitarea/reconstrucția Podului Garibaldi (n.r. după patru licitații ratate, Primăria speră ca podul să fie reconstruit de Compania Națională de Investiții)
- reabilitarea și modernizarea Podului Calvaria
- reabilitarea și modernizarea Podului Mărăști
- reabilitarea și modernizarea Podului 1 Decembrie
- reabilitarea și modernizarea Podului Beiușului
PMUD propune investiții similare și în zona metropolitană:
- construcție pod nou în Gilău
- pasaj peste calea ferată pentru acces în Tetarom III, Jucu
- construcție pod nou în Bonțida
- construcție/reabilitare poduri în comuna Baciu
FOTO: randare cu viitorul Pod Răsăritului