Cioloș spune că România va face autostrăzi „prietenoase cu mediul”. De ce e nevoie de derogare de la Comisia Europeană
România are la dispoziție, în următorii ani, o linie de creditare, garantată de Comisia Europeană. Sunt peste 30 de miliarde de euro în Fondul Național de Redresare și Reziliență (FNRR), menite să aducă o înviorare a economiei, după pandemie. Banii pot fi folosiți, însă, doar pentru anumite investiții; cele mai importante direcții sunt infrastructura socială și proiectele “verzi”, green deal.
Ce vrea să facă România? Să folosească o parte din bani pentru autostrăzi, care nu potrivesc deloc cu abordarea verde a Europei. Într-o intervenție la TVR Cluj, Dacian Cioloș, co-președinte USR PLUS și președinte Renew Europe, a spus că țara noastră va trebui să ceară o derogare de la Comisia Europeană.
“Noi trebuie să investim în România în autostrăzi, în următorii ani. Vom căuta să negociem cu Uniunea Europeană să ne permită ca o parte din acești bani să îi folosim și la autostrăzi, pentru că ne-am angajat la niște proiecte. Autostrăzi pe care trebuie să le ducem la bun sfârșit. Dar trebuie să ne asigurăm că pe lungimea acelor autostrăzi se vor găsi și puncte de alimentare a autoturismelor electrice, pentru că, cu siguranță, în anii aceștia care vor veni, transportul electric se va dezvolta și în România și va trebui să îi creăm condiții. Trebuie ca proiectele de autostrăzi să fie prietenoase și cu mediul, iar asta trebuie făcută din faza de studiu de fezabilitate și apoi de proiect tehnic. Căutăm și formulele acestea prin care să îmbinăm și obiectivul acesta de a avea autostrăzi, dar și prioritățile europene, care sunt și în beneficiul nostru”, a spus Cioloș.
Există constrângeri de timp. În următorii trei ani, proiectele care vizează atragerea de sume din Fondul Național de Redresare și Reziliență trebuie să aibă finalizate studiile de fezabilitate și proiectele tehnice, iar după alți trei ani ar urma să fie recepționate și plătite. Altfel, banii se pierd.
Țările mai dezvoltate, inclusiv unele din Europa Centrală, își vor investi sumele pentru redresare destinate mobilității în trenuri de mare viteză, alimentate electric. La noi o asemenea idee încă mai trebuie să aștepte.