Cine este de vină pentru întârzierea cadastrării

Autor  Sorin Tolan   în       3 years în urmã     3619 Vizualizări.  

Programul Naţional de Cadastru şi Carte Funciară (PNCCF) 2015 – 2023 are mari întârzieri, iar principalii vinovați trebuie căutați în primării și în rândul topografilor, societăți de topografie/ persoane fizice autorizate (PFA). De asemenea, există blocajele de comunicare pe relația dintre acestea și Agenţia Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI)/ Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI).

Informațiile noastre sunt că actul managerial se efectuează deficitar, în ceea ce privește procesul de cadastrarea, la nivelul unor UAT-uri. Putem da ca exemple negative primăriile din Aluniș, Beliș, Buza, Fizeșu Gherlii, Gherla, Gilău, Poieni, Râșca, Săcuieu, Țaga, Unguraș și Valea Ierii, din județul Cluj. Acestea arată dezinteres pentru accesarea finanțărilor privind înregistrarea sistematică la nivel de sector cadastral. Pe aceleași coordonate se situează lipsa de implicare a reprezentanților primăriilor în sprijinirea societăților de topografie pentru implementarea programului, neimplicarea în identificarea unor surse de cofinanţare din bugetul local al activităţilor de înregistrare sistematică, respectiv neaplicarea de către autoritățile publice locale de corecții financiare, în cazul nerespectării termenelor asumate de operatori. 

Ce spun topografii

Astfel, topografii se plâng că primăriile nu se implică nici în etapa de colectare, nici în etapa de recunoaștere în teren, interval în care ar trebui să le comunice cetățenilor și să se asigure că aceștia se prezintă la fața locului împreună cu angajații societății de topografie. Pe cale de consecință, dacă cetățeanul nu depune documente în etapa de colectare și nu vine la teren în etapa recunoașterii parcelelor, topografii sunt nevoiți să lucreze doar cu documentele de la primărie și de la oficiu, situație care favorizează apariția unor erori ce necesită corecții.

De asemenea, în cazul societăților de topografie s-au constatat un interes scăzut pentru obţinerea și/sau derularea contractelor de înregistrare sistematică, precum și o preocupare scăzută pentru realizarea lucrărilor la standardele de calitate asumate prin contractele cu Agenția sau Oficiul, fiind semnalate cazuri de realizare defectuoasă a înregistrărilor de către unii operatori, cum ar fi RAMBOLL SOUTH EAST EUROPE SRL București și GAUSS SRL Timișoara.

Totodată, calitatea scăzută a documentațiilor întocmite de societățile de topografie menționate afectează negativ activitatea angajaților OCPI, care sunt obligați să realizeze sarcini suplimentare vizând corectarea datelor introduse de operatori, ca urmare a solicitărilor de corecție depuse de cetățeni. 

În altă ordine de idei, ritmul încetinit de realizare a lucrărilor privind cadastrarea la nivel de sector cadastral raportat la calendarul asumat prin contract, constituie o premisă ca, în cazul depășirii termenelor pentru predarea unor documentații/livrări, să se piardă finanţarea pentru unele contracte. Cu titlu de exemplu este gradul scăzut de accesare a fondurilor PNCCF de către UAT în sesiunile V și VI de finanțare, precum și numărul ridicat de contracte reziliate pentru nerealizarea la timp a atribuțiilor.

Totodată, faptul că translatarea bazelor de date specifice deţinute la nivelul UAT către aplicațiile Registrul Agricol Naţional şi Registrul Electronic Naţional al Nomenclaturilor Stradale se realizează într-un ritm scăzut este de natură a întârzia atingerea unui interes strategic ale statului român vizând înființarea Sistemului Integrat de Cadastru şi Carte Funciară – ETERRA.

Cum se pot grăbi lucrările

Anual, ANCPI pune la dispoziţia oficiilor teritoriale fonduri pentru finanţarea activităţii de intabulare gratuită a imobilelor de la nivelul UAT-urilor din fiecare judeţ. În acest sens, PNCCF 2015-2023 este finanţat din veniturile proprii ale Agenției, precum şi din fonduri europene nerambursabile – prin POR 2014 – 2020.

Oportunităţile generate de PNCCF 2015 – 2023 vizează toate părțile implicate în implementare primării, societăți de topografie/persoane fizice autorizate (PFA) și cetățeni, după cum urmează:  

– pentru cetățeni: întabulare gratuită; securizarea tranzacţiilor imobiliare; înregistrarea imobilelor deținute fără acte de către posesori și actualizarea registrelor de evidență cadastrală ale primăriilor; facilitarea eliberării certificatelor de moștenitor pentru transmiterea imobilelor la urmaşi;

– pentru UAT: clarificarea regimului juridic al proprietăţilor imobiliare publice şi private; favorizarea dezvoltării locale şi regionale; actualizarea situaţiei juridice a imobilelor ce au făcut obiectul înregistrării sistematice, în privinţa cărora nu au fost dezbătute moştenirile, prin plata certificatelor de moştenitor pentru aceste imobile de către ANCPI; realizarea unei baze reale de impozitare a imobilelor; dezvoltarea economiei şi a agriculturii la toate nivelurile; accelerarea înscrierii gratuite a terenurilor, cu precădere în extravilan, ceea ce va contribui la stabilirea amplasamentului, limitelor şi suprafeţei acestora şi la sprijinirea implementării schemelor de plăţi în agricultură; atragerea investitorilor în agricultură, ca urmare a clarificării situaţiei juridice şi tehnice a tuturor terenurilor agricole; actualizarea registrelor de evidență cadastrală ale primăriilor; înlăturarea riscului prejudicierii fondurilor bugetare şi externe disponibilizate în scopul realizării Programului;

– pentru topografi: semnarea unor contracte cu primăriile în care finanțarea este certă; reducerea termenelor pentru soluționarea cererilor de carte funciară și plan cadastral.

Astfel, în luna martie 2021 primarii au primit o nouă oportunitate de finanţare a cadastrării imobilelor la nivel de sector cadastral, având posibilitatea să-şi prezinte interesul pentru contractarea celei de-a VII-a finanţări, urmând ca pe urmă să întreprindă demersuri pentru atribuirea unor contracte de prestări servicii.

Dacă edilii nu conştientizează cât de benefic este acest program, care nu necesită alocări de fonduri din bugetul local, cetăţenii ar trebui să ceară socoteală aleşilor lor pentru dezinteresul faţă de un serviciu pe care îl pot realiza acestora.

Spre exemplu, multe dintre contractele de finanţare încheiate în anul 2020 pe finanțarea a VI-a (câte 25 UAT din judeţele Cluj și Sălaj, respectiv 22 din Bihor), riscă să fie reziliate dacă topografii şi primarii nu colaborează pentru depunerea documentelor ce compun Livrarea 1 până la data 31.05.2021, termen prelungit deja o dată prin Ordin al directorului ANCPI.

Dacă situaţia continuă în acest mod, având în vedere că din anul 2015 până în prezent s-au emis doar cca. 7500 de CF-uri, până în anul 2023 când programul se finalizează, judeţul Sălaj nu va depăşi 10 mii de imobile intabulate din totalul celor peste 650 mii.

Din cauza faptului că în judeţul Bihor, derularea PNCCF 2015-2023 continuă „în paşi de melc”, prefectul judeţului Bihor a transmis, la mijlocul lunii martie 2021, împreună cu conducerea OCPI Bihor, o adresă către toate cele 32 unităţi administrativ teritoriale care au contracte active în derulare prin PNCCF (atât de finanţare, cât şi de prestări servicii), prin care s-a atras atenţia primarilor că, în conformitate cu prevederile Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, au obligaţia să se implice pentru finalizarea în bune condiţii a acestora.

Poate că atenţionarea a avut ca efect trezirea din amorţeală a mai multor edili. Astfel, pentru noua sesiune de finanţare (a VII-a) a PNCCF (care urmează a fi iniţiată de ANCPI) şi-au manifestat interesul nu mai puţin de 63 administraţii locale (din cele 77 eligibile) din judeţul Bihor, aproape dublu faţă situaţia din anii precedenţi.

Mai mult, 4 UAT din Bihor (între care şi oraşul Aleşd) au demarat procedurile pentru cofinanţarea lucrărilor de înregistrare sistematică, acestea putând constitui un exemplu de urmat şi pentru reprezentanţii administraţiilor care se plâng că preţurile din PNCCF nu sunt corelate cu cele din piaţa de profil.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.