Centură nouă în județul Cluj. Guvernul a aprobat investiția
Guvernul României a aprobat indicatorii tehnico-economici pentru proiectul mult așteptat al centurii Dejului, oficial denumit „Drum de conectivitate la drumul de mare viteză Dej – Bistrița”. Această investiție, cu o valoare estimată la aproape 36 de milioane de euro, reprezintă un pas crucial pentru îmbunătățirea traficului și conectivității în zona Dejului, aducând beneficii semnificative locuitorilor din municipiu și din localitățile învecinate.
Problemele actuale și soluțiile propuse
Dejul este traversat de drumul național DN 1C și de DN 17, rute care suportă un volum mare de trafic de tranzit, atât pe direcția Cluj-Napoca – Baia Mare, cât și Cluj-Napoca – Bistrița. În lipsa unei variante ocolitoare, traficul greu și de tranzit creează blocaje frecvente, timpi mari de așteptare și afectează calitatea vieții locuitorilor.
Proiectul centurii Dejului propune:
•O variantă ocolitoare de 1.660 m, care va conecta DN 1C (strada 1 Mai) cu DN 17 (strada Bistriței) și va asigura legătura directă cu viitorul drum de mare viteză Dej – Bistrița.
•Un pod nou peste Someș, cu o lungime totală de 105,2 metri, structură mixtă oțel-beton, carosabil de 8 metri, pistă pentru bicicliști de 2 metri și trotuare pentru pietoni.
•Sporirea siguranței rutiere prin reducerea traficului greu din zonele urbane și îmbunătățirea fluxului de circulație.
Impactul investiției
Realizarea centurii Dejului va contribui semnificativ la:
•Fluidizarea traficului în zona urbană și reducerea timpilor de deplasare;
•Creșterea siguranței rutiere, prin scoaterea traficului greu din interiorul municipiului;
•Reducerea poluării și a zgomotului cauzate de traficul intens;
•Dezvoltarea economică a Dejului și a localităților învecinate, printr-o infrastructură rutieră modernizată.
Soluția tehnică și costurile estimate
Pentru varianta propusă, structura rutieră semirigidă are o valoare estimată la 178,8 milioane de lei (aproximativ 36 milioane de euro), incluzând construcția și montajul, evaluate la 156,4 milioane de lei (31,4 milioane de euro).
Podul proiectat va fi un element de referință pentru această investiție, având o deschidere de 99 de metri și fiind prevăzut cu trotuare și piste pentru bicicliști, ceea ce îl face potrivit pentru nevoile moderne de mobilitate urbană și regională.