Centura metropolitană. Arhitecții cer mutarea poligonului din Florești

Autor  Ionel Lespuc   în       3 years în urmã     11610 Vizualizări.  

Proiectul centurii metropolitane a fost dezbătut astăzi în comisia de urbanism a Consiliului Județean, iar una dintre temele importante a fost legată de traseul din Florești.

Șoseaua descrie niște curbe prin care evită poligonul militar de tragere de pe dealul din nordul comunei, cu prețul a două poduri peste Someș.

Au existat doi arhitecți care, în ședința online, au cerut ca șoseaua să o ia direct prin parcela administrată de armată. “Ar trebui mutat acest poligon, care este foarte puțin utilizat. Odată cu apariția Spitalului Regional de Urgență, unitatea militară din Florești își reduce tot mai mult activitatea. Importanța poligonului pălește în fața importanței centurii”, a spus Vlad Negru. Acesta a fost susținut și de Radu Spânu, cel care a întocmit planul urbanistic general (PUG) pentru Florești, neaprobat deocamdată în Consiliul Local.

Cu roz, în fotografie, un traseu pe deal, prin poligon. Cu portocaliu este traseul propus, adus prin dreapta Someșului.

Unul dintre proiectanți, Silviu Tegzeșiu, a spus că nu s-a găsit niciun traseu pe deal, în zona poligonului, care are și un culoar de tragere. “Au fost niște constrângeri. Noi am discutat cu reprezentanții MApN și ni s-a spus că nu deservește doar Floreștiul, ci toată divizia de la Cluj. Are o importanță strategică pentru MApN. De aceea nu am putut merge pe partea de sus, care era mai logică, și a trebuit să coborâm pe lângă Someș”, a explicat Tegzeșiu.

Arhitectul-șef al județului, Claudiu Salanță, a spus că va încerca să discute cu primăriile implicate, astfel încât să se ducă la nivel politic discuția despre o posibilă mutare a poligonului.

În discuție a fost luată și o centură de sud extinsă, marcată cu alb în fotografie, și care apare în PUG-ul vechi al Floreștiului, dar al cărei culoar a fost ignorat la acordarea autorizațiilor de construire în perioada de boom imobiliar.

Vă reamintim că centura a fost estimată la aproape un miliard de euro și că, potrivit unui calendar stabilit de ministrul Transporturilor încă în funcție, Lucian Bode, ar trebui să fie terminată în februarie 2026.

DECLARAȚII

“Acesta va fi un proiect în top 3 privind zona metropolitană pentru următorii 50 de ani. Este unul dintre acele proiecte care vor schimba fundamental zona metropolitană”.

Vlad Negru – arhitect

„Acest proiect are cel mai mare impact asupra pădurilor Clujului din ultimii 30 de ani. Asta de abia se numește defrișare”.

Cătălin Bia, Direcția Silvică

„Acesta este un drum național, un drum de clasă tehnică 2. Nu am putut să îl facem la clasa tehnică 1, autostrăzi și drumuri expres, din cauza costurilor”.

Silviu Tegzeșiu, proiectant

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.