Centura metropolitană 1.0. Varianta de acum 24 de ani care făcea legătura dintre cartierul Mănăștur și Gilău
Arhitectul șef al județului Cluj, Claudiu Salanță, a publicat un text pe contul său de Facebook în care a dezvăluit că în urmă cu aproape un sfert de secol, doi dintre cei mai apreciați arhitecți clujeni, Emanoil Tudose și Gheorghe Elkan, au propus o variantă ocolitoare în partea de vest a municipiului Cluj-Napoca, care ar fi degrevat traficul rutier. La proiect s-a renunțat din cauza presiunii imobiliare care începuse pe comuna Florești.
„În 1998 arhitecții Tudose Emanoil și Gheorghe Elkan propuneau crearea unui nou drum de legătură între Cluj-Napoca și nodul autostrăzii A3 din Gilău. Drumul pornea din cartierul Mănăștur (zona capătului de tramvai), continua prin Florești (pe drumul din fața fostelor ferme) și ajungea la Gilău în zona nodului. De acolo continua ca drum de ocolire pentru Gilău. Dacă ar fi fost ascultați si proiectul s-ar fi realizat… astăzi se circula mai ușor în și dinspre vest”, explică, pe contul său de Facebook, Claudiu Salanță.
Ba mai mult, arhitectul Emanoil Tudose a propus, în același proiect, ca linia de tramvai să se prelungescă de la Colina-Mănăștur până la actualul nod rutier care face legătura cu Autostrada Transilvania la Gilău.
Proiectul a căzut în 2005, odată cu elaborarea Planului Urbanistic General (PUG) al comunei Florești, când administrația locală de atunci a considerat că n-ar avea nevoie nici de variantă ocolitoare, nici de linie de tramvai.
Media9 a vorbit cu unul dintre cei doi autori ai proiectului din 1998, respectiv cu arhitectul Emanoil Tudose.
„S-a făcut atunci un plan de amenajare a zonei intercomunale Cluj-Florești-Gilău. Acela a fost unul dintre ultimele proiecte care a parcurs toate etapele de realizare: de la municipiu, la județ și până la ministerul drumurilor și transporturilor sau cum se chema pe atunci.
A fost una dintre ultimele lucrări avizate de sus până jos. Din păcate, în perioada imediat următoare au început presiunile imobiliare pe Florești. Iar primarul de la acea vreme din Florești n-a mai vrut să accepte lucrarea asta și a dat drumul la ce știți că s-a întâmplat acolo (în Florești – n.r).
Iar cu tramvaiul, noi propuneam un proiect care pleca din Mănăștur, trecea prin Florești și mergea până la Gilău. Era o legătură pe o singură bandă, nu cu două. Pe vremea aceea, era o soluție bună, o soluție economică”, a explicat, pentru Media9, arhitectul Emanoil Tudose.
Primarul Floreștiului la acea vreme era Ioachim Vancea (foto jos).
Ioachim Vancea a fost primarul comunei Florești între 2004 și 2008, apoi a fost viceprimar în administrația condusă de către Horia Șulea (2008 – 2020). Cei doi au fost acuzați de abuz și complicitate în serviciu, fapte asimilate celor de corupție, și mai bine de trei ani au fost judecați de către instanțele clujene, alături de Florin Zanc, fost director tehnic în primărie în acea perioadă. Atât Ioachim Vancea, cât și Horia Șulea, au fost condamnați la închisoare cu suspendarea executării pedepsei.
Intră pe acest link pentru a afla decizia finală a justiției în acest proces.