Ceartă amuzantă la urbanism. Proprietarii de case neautorizate au venit să blocheze un proiect care dorește autorizarea


Ce se întâmplă la Cluj, dar probabil în multe locuri din România, este spectaculos. Mii de locuințe neautorizate, zero măsuri. Mai mult, ilegaliștii fac și scandal, întrucât consideră că sunt plini de drepturi. Iată ce am văzut marți la Comisia Tehnică de Amenajare a Teritoriului și Urbanism.
CTATU a analizat prima etapă dintr-un plan urbanistic zonal (PUZ) cu miză mare: o viitoare dezvoltare rezidențială în zona Dealul Fânațelor, inițiată de SC Tardo Construct SRL. Proiectul, realizat de biroul Arhimar, propune un ansamblu cu locuințe cu regim redus de înălțime, rețea stradală și conectare la toate utilitățile.
Până aici, totul în regulă. Doar că la ședință au apărut… vecinii. Aceștia au făcut scandal, deși au recunoscut că și-au ridicat casele fără autorizație. Haiducie! Iar grija lor era pe unde trec străzile pe care le face dezvoltatorul pe propriul teren. Să păstreze actualele trasee, domnule!
Momentul s-a transformat într-un mic spectacol, cu replici care au amuzat discret comisia:
„Prin bunăvoința mea ați trecut pe terenul meu”, a spus investitorul, Ovidiu Țărmure.
„Ți s-a dat acces la apă și curent ca să avem acces la drum!”, i-a replicat unul dintre contestatari.
Cireașa de pe tort: un vecin a venit spunând că are drept de uzucapiune. Altfel spus, am trecut ani de zile pe drumul ăsta, al meu e! :)))
Proiectul nu a primit aviz de oportunitate, dar nu din cauza tensiunilor cu vecinii, care probabil se vor întâlni cu dezvoltatorul la tribunal. Arhitectul-șef, Daniel Pop, a solicitat completări esențiale:
- introducerea unei dotări publice (creșă sau grădiniță),
- propunerea unui bazin de retenție a apelor pluviale,
- prezentarea unui proiect concret de canalizare pentru întreaga zonă.
În plus, dezvoltarea nu va putea fi autorizată mai departe decât după realizarea pasajului rutier subteran de la Auchan Iris.
Suprafața studiată este de peste 21.000 mp, iar documentația prevede:
- regim de înălțime S+D+P+E,
- 73 locuri de parcare (inclusiv publice și pentru funcțiuni de interes general),
- peste 28% din teren alocat circulațiilor,
- și o subzonă verde care ar urma să includă și arbori existenți.