Indiana Jones de Cluj :). Ce pericole pândesc în Primărie, de primesc angajații 15% în plus la salariu
PRELUDIU: Când intri în Primărie, vezi în față un adevărat labirint. Dacă vei ieși sau nu, depinde numai de abilitățile tale. Din toate părțile cad halebarde și trebuie să fii un adevărat Indiana Jones ca să scapi nevătămat. Când se cască prăpastia, ești nevoit să sari, când se eliberează gaze otrăvitoare, nu poți decât să fugi. Paznicul comorii este la etajul I: primarul Emil Boc. Este o glumă, desigur, luați-o ca atare. Ea are ca fundament faptul că angajații din Primărie și-au acordat 15% în plus la salariu pentru condiții de muncă periculoase. Sunt 1.012 angajați, 1.012 Indiana Jones.
Salariile din Primărie cresc din luna august, lucru aprobat săptămâna trecută de Consiliul Local (Media9 a scris AICI și AICI). 15% la toată lumea, pentru condiții vătămătoare sau periculoase de muncă. Știu, pare o glumă, în condițiile în care salariile sunt deja uriașe, necorelate cu performanțele profesionale sau cu veniturile celor pe care îi reprezintă.
Am tot dat acest exemplu: un șef de serviciu are în prezent un salariu brut de 12.251 lei, ceea ce înseamnă că încasează 7.167 lei. Dacă adăugăm 15% la salariul brut (14.088,7) și introducem suma în calculatorul online de salarii, obținem un net de 8.241 de lei. Așadar, o creștere de aproape 1.100 de lei. Atenție, nu e cea mai mare majorare!
Am solicitat referatele prin care angajații municipalității cer salarii majorate și raportul 3062/05.06.2019 de la Direcția de sănătate publică pe care îl invocă, pentru a putea râde de noi. Mulțumesc pentru operativitate, le-am primit rapid :). Referatele sunt standard, copiate unul după altul. Toți merită 15% în plus, pentru că toți lucrează în condiții egal de periculoase. Serios?
Poate vă întrebați ce îmi pasă mie de salariile din Primărie? Ar trebui să ne pese tuturor, pentru că duc acasă banii munciți de noi. Și, poate cel mai important, măririle lor de salariu reprezintă scăderile noastre de investiții în bunul mers al orașului.
Municipalitatea a invitat un reprezentant al Direcției de Sănătate Publică (DSP) să facă o evaluare a stării de sănătate și a condițiilor de muncă ale angajaților ca să poată înfăptui acest demers. Iată factorii de risc depistați în raportul 3062:
- suprasolicitare neuropsihică – prin volumul mare de documente de întocmit și redactat, majoritatea cu termene precise de finalizare
- suprasolicitare vizuală, la personalul care utilizează zilnic și aproape pe tot parcursul activității computerul
- suprasolicitarea osteo-musculo-articulară, prin poziția șezândă prelungită
- risc de expunere la agenți biologici, prin contactul direct cu beneficiarii, persoane care au un status de sănătate necunoscut
- expunere profesională la zgomot – la mai multe servicii, nivelul de zgomot măsurat a înregistrat depășiri (cele mai multe la serviciul de stare civilă, mai mare cu 1,19 ori)
- risc de accidente de muncă, la intervențiile specifice
“Noi suntem invitați să evaluăm riscurile pe care le întâmpină la muncă, dar că își dau ei salarii mai mari nu este vina noastră. Legea le dă voie în anumite condiții și dacă vor, iar procentul nu e obligatoriu cel maxim. Că ne împing pe noi în față asta e altceva”, a declarat un reprezentant DSP.
“Eu nu pot decât să fiu de acord cu aplicarea legii. Dacă nu respect legea, pot fi dat în judecată fie de o parte, fie de alta”, a spus Boc.
Sporul pentru condiții periculoase sau vătămătoare se acordă dacă se înregistrează îmbolnăviri profesionale existența unor indici de morbiditate sau accidente la locul de muncă.
Expertul DSP constată însă că nu s-au declarat boli profesionale, că s-au înregistrat două accidente de muncă (la 1.012 angajați), unul la prelucrare prin așchiere și altul rutier, respectiv că nu a murit nimeni.
Este folosit însă argumentul că peste 50% dintre angajați au diverse boli, potrivit fișelor acestora de la Spitalul Municipal. Iată ce boli există în Primărie:
- 59 de hipertensiune arterială (+11 cu suspiciune de hipertensiune)
- 34 cu varice incipiente sau moderate la picioare
- 13 tulburări de ritm cardiac
- 7 cardiopatii ischemice
- 7 de cardiopatie ischemică cronică
- 16 cazuri de diabet zaharat (9 insulino-dependente)
- 10 de dislipidemie, 2 de gută
- 51 de afecțiuni ale coloanei
- 35 de afecțiuni digestive
- 21 de boli ale aparatului respirator
- 7 cazuri de afecțiuni psihice (unul cu tulburare de personalitate)
- 2 oncologice
68
de angajați au fost declarați obezi. 52 sunt de grad I, 13, de grad II, iar 3 de grad III, ceea ce înseamnă obezitate morbidă.
Municipalitatea se acoperă de hârtii, însă marea suferință pe care nu o vom găsi nicăieri în raport este comună și nu se tratează nici măcar cu o creștere salarială: lăcomia.