Ce am avut și ce am pierdut. Cum arată malurile Someșului pe planșă: încă trei poduri, o bază sportivă și o piațetă nerealizate + Recepția anunțată nu a început
Primăria clujeană a publicat pe platforma sa online, de curând, planul urbanistic zonal al malurilor Someșului. Vechi de cinci ani. Super-transparență, dacă îmi dați voie ironia, având în vedere că ne aflăm în momentul recepției lucrărilor. Până acum am văzut doar niște randări.
Trecând de la formă la fond, acest PUZ conține o mulțime de propuneri; unele s-au pus în operă, altele nu. Proiectul a fost realizat de spaniolii de la Practica, iar aceștia au colaborat pentru elaborarea PUZ cu biroul de arhitectură Planwerk, din Cluj. Cum spuneam, unele dintre amenajări s-au făcut, altele nu, iar motivele sunt legate de realitățile din teren – cel mai adesea în urma impactului cu Transelectrica, Hidroelectrica, Apele Române, dar și din cauza unor rațiuni financiare. Cu comunicarea s-a stat prost: cetățenilor nu li s-a transmis ce și de ce s-a decis.
DECLARAȚIE
„Este cea mai importantă operațiune din deceniul acesta asupra orașului. Nu cred că există vreuna mai complexă, mai amplă, de întindere mai mare și care va avea efecte mai mari asupra oamenilor”.
Șerban Țigănaș, decanul Facultății de Arhitectură și Urbanism
Proiectul de remodelare a malurilor Someșului conține, din Grigorescu până în centru, spațiu pe care l-am studiat în acest text, un singur pod, cel de la Parcul Rozelor. Pe planșe sunt încă trei: unul în capăt Grigorescu, conexiune între Donath și viitorul aquapark Sun, unul care leagă Cluj Arena de strada Gavriil Muzicescu (foto jos) și “podul Nemților”, de pe Barițiu spre treptele de la Cetățuie (foto sus), care a și existat în trecut. Toate acestea erau pietonale și velo.
Apoi, la intersecția Donath cu strada Paul Ioan, a fost propusă o piațetă. În locul parcărilor actuale s-a închipuit un spațiu cu arbori și băncuțe, ar fi urlat șoferii cu toate puterile.
Foarte interesant, autorii PUZ au propus relocarea autobazei CTP din capăt Grigorescu și înlocuirea cu o mică bază sportivă. Adevărul este că multă lume cere să se renunțe la acea autobază sau să se toarne o placă pe deasupra, care să fie înierbată. E scump, Primăria a preferat să lase lucrurile cum sunt.
Primăria a dat explicații despre lipsa insulelor desenate pe plan. S-a renunțat la amenajarea lor pentru că zona este inundabilă. Apoi, a fost obligatoriu să se păstreze digurile din beton, chiar dacă o parte au fost îngropate, pentru că așa a fost cerința companiei Apele Române.