Ce am avut și ce am pierdut. Cum arată malurile Someșului pe planșă: încă trei poduri, o bază sportivă și o piațetă nerealizate + Recepția anunțată nu a început

Autor  Ionel Lespuc   în       1 year în urmã     3342 Vizualizări.  

Primăria clujeană a publicat pe platforma sa online, de curând, planul urbanistic zonal al malurilor Someșului. Vechi de cinci ani. Super-transparență, dacă îmi dați voie ironia, având în vedere că ne aflăm în momentul recepției lucrărilor. Până acum am văzut doar niște randări.

Trecând de la formă la fond, acest PUZ conține o mulțime de propuneri; unele s-au pus în operă, altele nu. Proiectul a fost realizat de spaniolii de la Practica, iar aceștia au colaborat pentru elaborarea PUZ cu biroul de arhitectură Planwerk, din Cluj. Cum spuneam, unele dintre amenajări s-au făcut, altele nu, iar motivele sunt legate de realitățile din teren – cel mai adesea în urma impactului cu Transelectrica, Hidroelectrica, Apele Române, dar și din cauza unor rațiuni financiare. Cu comunicarea s-a stat prost: cetățenilor nu li s-a transmis ce și de ce s-a decis.

DECLARAȚIE

„Este cea mai importantă operațiune din deceniul acesta asupra orașului. Nu cred că există vreuna mai complexă, mai amplă, de întindere mai mare și care va avea efecte mai mari asupra oamenilor”.

Șerban Țigănaș, decanul Facultății de Arhitectură și Urbanism

Proiectul de remodelare a malurilor Someșului conține, din Grigorescu până în centru, spațiu pe care l-am studiat în acest text, un singur pod, cel de la Parcul Rozelor. Pe planșe sunt încă trei: unul în capăt Grigorescu, conexiune între Donath și viitorul aquapark Sun, unul care leagă Cluj Arena de strada Gavriil Muzicescu (foto jos) și “podul Nemților”, de pe Barițiu spre treptele de la Cetățuie (foto sus), care a și existat în trecut. Toate acestea erau pietonale și velo.

Apoi, la intersecția Donath cu strada Paul Ioan, a fost propusă o piațetă. În locul parcărilor actuale s-a închipuit un spațiu cu arbori și băncuțe, ar fi urlat șoferii cu toate puterile.

Foarte interesant, autorii PUZ au propus relocarea autobazei CTP din capăt Grigorescu și înlocuirea cu o mică bază sportivă. Adevărul este că multă lume cere să se renunțe la acea autobază sau să se toarne o placă pe deasupra, care să fie înierbată. E scump, Primăria a preferat să lase lucrurile cum sunt. 

Primăria a dat explicații despre lipsa insulelor desenate pe plan. S-a renunțat la amenajarea lor pentru că zona este inundabilă. Apoi, a fost obligatoriu să se păstreze digurile din beton, chiar dacă o parte au fost îngropate, pentru că așa a fost cerința companiei Apele Române.

Culmea, deși ni s-a transmis că malurile intră în recepție în 1 noiembrie, apoi în 15 noiembrie, procedura nu a început. Azi, la Napoca Live, viceprimarul Dan Tarcea a spus că „se lucrează la detalii și vom intra în procedura de recepție, care va fi îndelungată, având în vedere că s-a intervenit pe 14,7 kilometri de maluri”.

About  

Sunt Ionel Lespuc, jurnalist. Alături de mine, am invitat și continuu să invit să scrie oameni cunoscuți ai Clujului. Uite câteva nume: Kai Brand Jacobsen, norvegiano-canadianul care merge de la Cluj în misiuni de pace, peste tot în lume; Cristi Danileț, judecătorul rebel despre care sunt sigur că ai auzit; Emanuel Ungureanu, vicepreședintele Comisei de Sănătate din Camera Deputaților, mereu în luptă cu neregulile din spitale; Dan Clinci, arhitect, omul din spatele concursurilor de soluții care remodelează Clujul; Mihnea Stoica, analist politic, cadru universitar la Facultatea de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării; Mihai Șerban, om de afaceri de succes și maestru de arte marțiale.