Câți kilometri de autostradă ar putea inaugura România în anul 2025
Anul 2025 promite să fie unul record pentru infrastructura rutieră din România, cu peste 200 de kilometri de autostradă și drumuri expres programați pentru inaugurare. În total, lucrările din diverse zone ale țării se vor concentra pe aproape 400 de kilometri de autostradă și drumuri expres, cu accent pe finalizarea unor proiecte cheie și deschiderea unor noi șantiere.
UMB și extinderea Autostrăzii Transilvania
În 2025, constructorul român UMB va avea de finalizat 42 de kilometri din Autostrada Transilvania (A3), pe tronsonul dintre Nădășelu și Poarta Sălajului. Acest tronson face parte din secțiunea Cluj-Borș și este unul esențial pentru conectarea orașului Cluj-Napoca cu rețeaua extinsă de autostrăzi din Europa. Deși termenul pentru finalizarea completă a acestui tronson a fost extins până în toamna anului 2026, se estimează că primii kilometri, finanțați prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), ar putea fi deschiși circulației în 2025.
Șantierul Autostrăzii Sibiu-Făgăraș: toate loturile în construcție
Un alt proiect major în Transilvania este Autostrada Sibiu-Făgăraș (A13). Constructorul Makyol va începe lucrările pe toate cele patru loturi ale autostrăzii, ce însumează 68 de kilometri. Acest șantier amplu va reprezenta o provocare logistică și tehnică, având în vedere că toate loturile vor fi în lucru simultan.
Autostrada Sibiu-Pitești și lucrările dificile din zona montană
Pe Autostrada Sibiu-Pitești (A1), unul dintre cele mai complexe proiecte de infrastructură din România, se vor desfășura în 2025 lucrări importante pe două loturi din zona de munte, între Boița (Sibiu) și Tigveni (Argeș). Asocierile Mapa-Cengiz și WeBuild-Tancrad vor începe construcția unor viaducte și tuneluri lungi, inclusiv tunelurile Poiana (1.700 metri) și Câineni (1.500 metri), în ceea ce reprezintă un test tehnic deosebit de dificil. Acest proiect este de interes strategic pentru legătura dintre Transilvania și sudul țării.
Alte proiecte în derulare în România
UMB va fi activă pe o serie de șantiere care însumează 270 de kilometri de autostradă și drum expres, inclusiv secțiuni importante din Autostrada Moldovei (A7) între Focșani și Pașcani. În același timp, proiectul Drumul Expres Brăila-Galați este așteptat să fie finalizat în prima jumătate a anului 2025.
Tot în 2025, va începe construcția unui pod nou peste Siret, la Cosmești, și se va lucra la pasajele de pe Autostrada București-Pitești (A1) și la viaductul peste Lacul Cernica de pe Autostrada A0 Nord.